Hej
Jag har en skoluppgift där frågan som jag ska besvara är:
"Vad kostar i material att tillverka artikel XXXX".
Jag jobbar med följande tabeller:
1. Leverera (Inkopningsantal, Inkopningsmatt, Inleveransdatum, Inkopspris, LID(FK), IID(FK) )
2. Ingrediens ( Ingrediensnamn, Antal_i_lager, IID(PK) )
3. Ingar_i (Basvaromangd, Mattenhet, IID(FK), RID(FK) )
4. Recept (Rnamn, Pmangd, Ttid, Ruppdatering, RID(PK) )
5. Ger (RID(FK) BANR(FK) )
6. Bakartikel (Bnamn, Antal_tillverkade, Bpris, BANR(PK) )
Jag tror behöver använda följande kalkylering: Ikopspris(Tabell: Leverera) / Inkopningsantal (Tabell: Leverera) * Basvaromangd (Ingar_i: Basvaromangd)
Ett ytterligare problem är att inköpningsantalet och inköpningspriset utgår ifrån en kvanitetmassa. Därför måste denna uträkning göras på varenda rad.
Så här skulle de kunna se ut för bakartikeln "cheesecake":
Bnamn..........ingrediensnamn...Inköpspris........ ..inköpningsantal..........basvaromängd(för receptet)
Cheesecake...Ägg..................200............. .....100..........................5 (st)
cheesecake...socker...............100............. .....1000(dl)...................2 (dl)
För att få fram vad ett ägg kostar borde man ta inköpspris(200) / inköpningsantal(100) * basvaromängd(5).
Det var tre år sedan jag läste om SQL och detta är en fråga som jag har haft släpandes. Naturligtvis kräver jag inte att ni ge mig en fullt fungerande kod men jag känner att jag behöver vägledning för denna uppgift. Kan meddela att jag inte heller för tre år sedan va någon "hajjare" på sql.
Om jag har formulerat mig otydligt så säg gärna till