Jag förstår inte vad du vill ha ut. Kan du ge exempel?
Jag måste vara trög men jag fattar inte riktigt group by..
Har en ganska enkel sql fråga med några OUter left som kopplar ihop lite tabeller. Problemet är att jag vill gruppera alla efter oh.ordernumber och oe.order_line
Felet jag får är ju att kolumnerna inte ingår i en aggregerad funktion?
SELECT COUNT(*),oh.ordernumber,oe.id,oe.prod_week, oe.status, d.name AS doorName, oe.order_line,oe.door_type, oe.amount, oe.id AS ORId, u.firstname AS userName, u.id AS UserId, oh.status FROM pd_order_list AS oe LEFT OUTER JOIN pd_order_head AS oh ON oe.order_head= oh.id LEFT OUTER JOIN pd_users AS u ON oh.added_by = u.id LEFT OUTER JOIN pd_doors AS d ON oe.door = d.id WHERE (oe.status = '' OR oe.status IS NULL OR oe.status = 1) AND (oe.removed = 'false' OR oe.removed IS NULL) group by oh.ordernumber
så här unkar det ju men då får jag inte med alla kolumner jag vill??
SELECT COUNT(*),oh.ordernumber FROM pd_order_listAS oe LEFT OUTER JOIN pd_order_head AS oh ON oe.order_head= oh.id LEFT OUTER JOIN pd_users AS u ON oh.added_by = u.id LEFT OUTER JOIN pd_doors AS d ON oe.door = d.id WHERE (oe.status = '' OR oe.status IS NULL OR oe.status = 1) AND (oe.removed = 'false' OR oe.removed IS NULL) group by oh.ordernumber
Mvh
Btw, jag läste lite på w3c men blev inte klokare.