webForumDet fria alternativet

UTF-8 och MySQL?

5 svar · 1 302 visningar · startad av casca

cascaMedlem sedan feb. 20003 262 inlägg

Okej, nu måste jag få ordning på det här. Använder sen länge alltid UTF-8 på de sidor jag gör, definierat i <head> med:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />

Ställer in MySQL-databasens "kollationering" till "utf8_unicode_ci" (i phpMyAdmin) och använder sen PHP, men ändå blir det fel när man matar in t.ex svenska tecken (ÅÄÖ) via webbläsaren?

Om jag skapar data i phpMyAdmin så ser det rätt ut i phpMyAdmin. Byter jag flik till min applikation blir meningen "På väg till lager" = "PÃ¥ väg till lager" på sidan. Skriver jag till databasen från min applikation mha SQL så blir tecknen fel i phpMyAdmin?

metalboyMedlem sedan jan. 2005870 inlägg

Kör följande SQL innan du skickar något till databasen:

SET CHARACTER SET 'UTF-8'
SET NAMES 'UTF-8'

metalboy skrev:

Kör följande SQL innan du skickar något till databasen:

SET CHARACTER SET 'UTF-8'
SET NAMES 'UTF-8'

Detta funkar... nästan. Om jag kör med "utf8" istället för "'UTF-8'" så blir texten OK i databasen (enligt phpMyAdmins vy) men tecknen visas inte korrekt längre på webbsidan! (ÅÄÖ blir ���)

Googlade fram den här länken, men kan det stämma?
http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=4610

metalboyMedlem sedan jan. 2005870 inlägg

casca skrev:

Detta funkar... nästan. Om jag kör med "utf8" istället för "'UTF-8'" så blir texten OK i databasen (enligt phpMyAdmins vy) men tecknen visas inte korrekt längre på webbsidan! (ÅÄÖ blir ���)

Ahh... sorry. Var länge sedan jag höll på med detta nu.

Edit:
Har du sparat filen med UTF-8-kodning?

metalboy skrev:

Edit:
Har du sparat filen med UTF-8-kodning?

Ja, samtliga filer "encodas" med UTF-8.

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

På phpMyAdmins inloggningssida brukar man kunna välja vilken teckenuppsättning man vill använda under sessionen. Det går även att göra på hemskärmen för phpMyAdmin (efter inloggning alltså). Det låter som att det är problemet.

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb