webForumDet fria alternativet

Göra backup på databas?

4 svar · 1 202 visningar · startad av evilaid

evilaidMedlem sedan apr. 2009433 inlägg

Hej

Har ett dilemma vad det gäller backup av MS sql databas.
PÅ mitt webbhotell har jag en databas som jag vill flytta till min lokala MSSQL server..

Jag tänkte att jag loggar in med myLittleAdmin på webbhotellets databas och gör en backup där.. Detta resulterar i att jag får em fil med ändelsen .bak. Det är inte ,möjligt att göra några inställningar ang backup filen..

Nu trodde jag att jag via SQL server management studio express 2005 som körs lokalt på min egna dator kunde importera filen från MylittleAdmin? detta gick ju inte...

Finns det något annat sätt att lösa detta?

Lokalt kör jag
SQL server management studio express 2005
Microsoft sql server 2005

Webbhotellet (Binero) kör
Sql server webbedition version 10.0..4000.0

Mvh

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Visst skall du kunna importera en .bak fil.
Kolla bara monteringsplatsen när du har pekat ut den. och kryssa för rätt version.

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Ja, och nej.
Klart du skall kunna göra en restore på en bak fil.
Men 10.x är SQL server 2008, så det lär inte gå att göra på 2005.

Så installera 2008 själv.
Här är en lista på buildnumbers:

http://www.sqlteam.com/article/sql-server-versions

/pebi

pebiMedlem sedan jan. 2005327 inlägg

Jag kom att tänka på en annan sak.

Om du inte kan fixa 2008 själv (eller om det strular med version, jag är osäker på att det går att göra en restore från en "riktigt" sql till en express, det går t.ex inte att göra restore från en 2008R2 till en 2008, så det skulle kunna tänkas fortsätta bråka md dig)

Men det skulle kunna vara en ide att titta på database publishing wizard, om du inte har så mycket data är det ganska smidigt.

Då får du create och insert script i stil med mySqls "sql-dump" som är enkla att flytta till i stort sett vad som helst.

Men har du mycket data blir det ju väldigt stökigt.

http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en-US/sqltools/thread/d93b701e-e862-4cd0-82f1-ba02d33e36ed/

/pebi

evilaidMedlem sedan apr. 2009433 inlägg

Stort tack för det, hittade faktiskt den wizarden igår och den fungerar bra..

Men det är en härva det här med versioner på databaser, sql manager version som är express och ibland då begröänsar och tillägg hit och dit för att kunna ansluta..

SQl manager kostar väll pengar och express är gratis version.. Köper snart sql enterprise manager 2010 så den löser alla olika...

tack för hjälpen

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)