webForumDet fria alternativet

Flexiblaste sätt att skriva till en databas

Databaser & SQL

3 svar · 612 visningar · startad av evilaid

Medlem sedan apr. 2009433 inlägg
Frågan#1

Hej

Sitter med lite funderingar..
Jag tänker så här:
Om man har en central databas som ska kunna ta emot data från en mängd olika miljöer och platser, hur skulle den konstruktionen se ut på bästa sätt då.
Databasen i sig och den information som ska sparas är väldigt enkel och består bara av text.
Men hur ska man ta emot information?
Tanken är att det ska vara så enkelt som möjligt för avsändare av informationen att skicka den, oavsett vad dom har för system osv.. Förutsättning är att alla avsändare har internetanslutning.
Det ska också vara så enkelt som mäöjligt för avsändare att lägga till denna funktion för att skicka i sitt befintliga system..

Jag tänkte att man på något enkelt sätt definierar en fil (typ batchfil) hur den ska se ut och hur information ska vara strukturerad för att sedan skicka denna till den mottgande centrala databsen som bara sparar information?
Jag tänker att det borde vara ganska lätt att bygga till detta i en programvara så att det skapas en fil med viss information som sedan skickas? Men det kanske blir en problematik att det måste skickas en fil?
Enklast borde ju vara att avsändare skapar en request till mottagaren, då tänker jag typ sendinfo.asp?info1=litetext&info2=mertext ??

Jag har inte mycket kunskap av programering utan bara en del från asp. Finns det andra sätt att skicka information?

Dom kriterier som är:
Ska vara så enkelt som möjligt att implementera en "skicka" funktion i en befintlig programvara, oavsett vilket operativsystem eller program det gäller?
Inte skapa säkerhetsproblem i system vad gäller brandväggar m.m.

jättetacksam för idéer hur jag sak gå vidare med detta?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Formatterade mail! eller en textfil som har vissa fält.
Om varje sändning är unik behöver man ju inte kolla andra sändningar.

Inkomna mail läses av och flyttas

Medlem sedan apr. 2009433 inlägg

jo varje sänding kan ju vara unik via ett id eller liknande, men visst kan det komma sändningar med samma innehåll..
Men hur enkelt blir det med implementering, tanken är ju att om kunden använder ett specifikt program idag (som dom själva utvecklat eller har tillgång till utvecklare av) på absolut enklaste sätt ska kunna implementera så att systemet i bakgrunden skickar information till mottagande server?
okey att skapa en textfil med innehållet hade varit en bra lösning, men kan inte det skapa lite "extra implementering" då man måste ha någon typ av funktion i programmet som kan skicka eller??

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

evilaid skrev:

jo varje sänding kan ju vara unik via ett id eller liknande, men visst kan det komma sändningar med samma innehåll..
Men hur enkelt blir det med implementering, tanken är ju att om kunden använder ett specifikt program idag (som dom själva utvecklat eller har tillgång till utvecklare av) på absolut enklaste sätt ska kunna implementera så att systemet i bakgrunden skickar information till mottagande server?
okey att skapa en textfil med innehållet hade varit en bra lösning, men kan inte det skapa lite "extra implementering" då man måste ha någon typ av funktion i programmet som kan skicka eller??

Är det mycket data som skall skickas och hur ofta?

* En enkel lösning som är relativt enkel att implementera på båda sidorna är att låt kunderna nyttja en web service som kan ta emot data och sedan skriva det till databasen.

* Blir datan som skickas mycket stor, då kanske tom ftp kan vara ett alternativ. Båda kan relativt enkelt ge response på om åtgärden lyckades eller ej.

* Skicka in informationen till Databas via e-post kan försvåra för den skickande sidan att få response på om åtgärden lyckades eller inte.

* tillhandahåll en sida likt ditt eget exempel, handler.asp, fast ta emot via POST istället för GET, ge sedan responsen i form av ex. XML eller något, JSON kanske.

Med ex JSON: {success: true} eller {success: false, errorMsg: 'Felaktig data'}

Med ex XML:
success..
<response>
<success>true</success>
</response>

failure..
<response>
<success>false</success>
<errorMsg><[CDATA[ Ett fel uppstod!]]></errorMsg>
</response>

Bara rena tankar..

Mvh Fredde

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)