niggeMedlem sedan feb. 2002206 inlägg
Hej alla!
Jag har skapat en liten databas i access med företagets bilar...
Jag har tabeller för bilar som företaget äger, en tabell med platser dit bilarna åker(en tabell med städer). och en tabell med turer där en bil kopplas ihop med en avgångsstad och en destinationsstad...
Jag undrar om någon har något bra förslag på hur(om) det går att få in en begränsning som gör att varje bil har ett attribut som är typ "bilen är för tillfället i: " som uppdateras vid varje färd...
har någon några förslag?
Förlåt för bumpen, ingen som har ett tips? alla tips uppskattas
doggelitoMedlem sedan juni 20003 100 inlägg
För att veta var en bil befinner sig så känns det som om du behöver veta när bilen startade och när den preliminärt kommer fram. Har du de två datumen så kan du med hjälp av aktuell tid DateTime.Now kolla på vilken rutt bilen är på.
Tack för ditt svar Doggelito:-)
Det där kan eventuellt vara lite mer avancerat än jag hade tänkt, jag hade mer tänkt något simpelt som ett "befinner sig nu" värde som t.ex. skulle vara Stockholm...
då ska det ej gå att boka in en resa med start från Arboga...
Känns som jag är lagom otydlig:)
/Niklas
Är det så att en bil alltid startar från föreg. destinationsstad?
Dvs. om en bil åker från Stockholm till Malmö så startar bilen nästa gång från Malmö?
Om det är så så kan du ju kolla senaste turen vilken destinationsstaden var då och då utesluta alla andra städer som avgångsstad. Men det känns som om det inte riktigt är så enkelt! ;)
Du kan ju alltid skapa en ny tabell där du lagrar destinationsstaden och bilen ihop och använder den för att visa var bilen kommer att befinna sig. Kruxet då, om du inte vill använda tid, är att du manuellt måste radera posten igen när bilen kommit fram. Och allt manuellt jobb vill man ju få bort! :)
Men å andra sidan har du ju redan den informationen i turtabellen, kan du inte bara lägga till en checkbox i turtabellen som säger vilken tur som är aktiv?
Men det blir samma sak då, du måste checka ur bilen manuellt när den kommer fram om du inte lägger till någon form av datum.
Men då kopplar du på en mobilapp där chauffören skickar ett kommando via telefonen när han är framme som låser upp bilen och gör den tillgänglig för nya turer! :bire
Är det så att en bil alltid startar från föreg. destinationsstad?
Dvs. om en bil åker från Stockholm till Malmö så startar bilen nästa gång från Malmö?
Ja exakt så är det tänkt!:-)
Om det är så så kan du ju kolla senaste turen vilken destinationsstaden var då och då utesluta alla andra städer som avgångsstad. Men det känns som om det inte riktigt är så enkelt!
Det är precis något sådant jag har tänkt mig! har du några tips på hur detta skulle utföras?
Jag har åtminstonde i början tänkt att använda access inbygda formulär för att mata in information...
och databasen består hitils av dessa tabeller:
Fordon som innehåller:
Model, reg och årsmodell
Avgånd/Destinationn
Som innehåller massa platser(detta kommer antagligen inte fungera om man ska följa ditt tips eller?).
Rutt som innehåller en avgångsplats och en destination samt en vägbeskrivning mellan dessa platser
Och sedan slutligen en tabell med Körningar
som innehåller vilket fordon som använts, vilken rutt som använts och vilket datum.
Har du någon smart lösning på problemet?:
Tusen tack för din hjälp!!!
Du borde kunna lägga in ett true/false värde i tabellen Körningar som säger vilken körning som är aktiv för bilen. Dvs. bara en körning kan vara aktiv/bil. Och så fort en körning är avslutad så sätts värdet till false.
Detta blir alltså ett manuellt jobb att göra.
Sen när du gör en ny körning så är senaste destinationsstaden förifyllt i formuläret när du väljer samma bil. Och ska man inte kunna välja någon annan stad än senaste destination så filtrerar du bort resten av städerna.
Så det bör räcka med att du skapar ett nytt fält i Körningstabellen. Sen bör du kunna skriva ihop selectsatser till det andra.