webForumDet fria alternativet

Importera sql-fil för att återställa databasmiljö (MySQL)

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

3 svar · 1 062 visningar · startad av casca

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Kör MySQL Server 5.1 i utvecklingssyfte och använder phpMyAdmin 3.3.8 för administration. Och nu igår var jag tvungen att formatera och ominstallera mitt OS (Windows 7 Pro), så jag tog förstås en "backup" via phpMyAdmins "Export"... men min miss var att jag råkade välja ALLA databaser, dvs inkl mysql och information_schema. :(

Nu kan jag förstås inte importera .sql-filen, eftersom phpMyAdmin då försöker skapa databasmiljöns egna databaser och tabeller, t.ex:

Error
SQL query:

--
-- Database: `information_schema`
--
CREATE DATABASE `information_schema` DEFAULT CHARACTER SET utf8 COLLATE utf8_general_ci;

MySQL said:

#1044 - Access denied for user 'root'@'localhost' to database 'information_schema'

Är det nån som har en idé? Att vada igenom .sql-filen för att "manuellt" ta bort queries känns både svårt och "error prone" då dumpfilen är på 7000 rader... ;)

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Kan du inte dumpa samma sak igen från den nya installationen av phpMyAdmin. Då får du ju bara dess egna databaser osv.

Genom att därefter öppna de båda filerna i en hyfsat avancerad textredigerare ska det gå att t.ex. göra en jämförelse mellan dom. Du kan då kunna hitta överflödig data (dvs phpMyAdmins egen) i din första dumpfil ganska lätt.

Om du kan göra en vanlig search and replace med så mycket data i nåt program vore det ju kanon. Kopiera PhpMyAdmins egen data från andra dumpen. Öppna första filen, klistra in i sökrutan, sök och begär replace med ingenting.

Typ.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Export filen är rena text filer så öppna filerna och rensa bort allt som tillhör databaserna mysql och information_schema men gör en kopia av filen först om du skulle ta bort för mycket :)

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Danne V skrev:

Genom att därefter öppna de båda filerna i en hyfsat avancerad textredigerare ska det gå att t.ex. göra en jämförelse mellan dom. Du kan då kunna hitta överflödig data (dvs phpMyAdmins egen) i din första dumpfil ganska lätt.

Gjorde detta. Verkar funka bra och tog inte alltför lång tid! ;)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)