webForumDet fria alternativet

Skapa tabell kolumn i phpMyAdmin

2 svar · 1 257 visningar · startad av aron

aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg

Har aldrig skapat tabeller via phpMyAdmin, vill ha lite koll på vad varje grej här gör (och det är på Svenska doh :OO). Se bifogad png-bild.

Om det finns nån fin sida som förklarar det lite enkelt blir jag glad om jag får en länkish.

Här är vad jag gissat mig fram till:

Fält = namn som jag väljer

Typ = vilken typ av värde, jag använder VARCHAR för kortare texter och TEXT för längre texter DATE för datum och INT(11) för unik identifierare

Längd/Värden = (max teken för VARCHAR)

Standard =

Kollationering = (tecken kodning??)

Attribut =

Null =

Auto increment = (ska man kansk eanvända på id?)

När man kollar på struktur finns även Åtgärderna: Primär, Unik, Index, Heltext vad gör dessa?

Var evigheter sedan jag lekte med sql/databaser så jag har glömt lite :(

phpMyAdmin.PNG
nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Fält: Namn på fältet
Typ: Int anger heltal. Varchar och text är text-typer. För varchar måste du ange en maxlängd i längd-fältet.
Standard: Standardvärde om fältet utelämnas vid en insert.
Kollationering: Hur MySQL hanterar jämförelser och sortering av visa strängvärden t ex vad gäller accenter och stora/småbokstäver. Läs: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/charset-general.html
Attribut: Det enda du troligen någonsin kommer att behöva bry dig om i detta fält är ON UPDATE CURRENT_TIMESTAMP som bara fungerar med datatypen TIMESTAMP som loggar tid och datum för förändringar.
Null: Fältet tillåts vara null, som är ett specialvärde med speciella egenskaper i SQL.
AUTO_INCREMENT: Precis vad det låter som. Utelämna id från insert så räknas id't upp för varje ny rad.

WebbisNetMedlem sedan feb. 20032 027 inlägg

nitro2k01 skrev:

Fält: Namn på fältet
Typ: Int anger heltal. Varchar och text är text-typer. För varchar måste du ange en maxlängd i längd-fältet.
Standard: Standardvärde om fältet utelämnas vid en insert.
Kollationering: Hur MySQL hanterar jämförelser och sortering av visa strängvärden t ex vad gäller accenter och stora/småbokstäver. Läs: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/charset-general.html
Attribut: Det enda du troligen någonsin kommer att behöva bry dig om i detta fält är ON UPDATE CURRENT_TIMESTAMP som bara fungerar med datatypen TIMESTAMP som loggar tid och datum för förändringar.
Null: Fältet tillåts vara null, som är ett specialvärde med speciella egenskaper i SQL.
AUTO_INCREMENT: Precis vad det låter som. Utelämna id från insert så räknas id't upp för varje ny rad.

Som ett komplement är MySQL CC ett bra program som gör samma saker som phpMyAdmin, CC uttalas Control Center

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)