webForumDet fria alternativet

KOMPRIMERA/KRYMPA SQL/MYSQL databas (SHRINKDATABASE)

12 svar · 1 254 visningar · startad av pratbubbla

pratbubblaMedlem sedan sep. 201011 inlägg

Har förgäves försökt ladda upp min sql/mysql databas till one.coms server med deras phpAdmin. Min databas är dock 50 MB och deras max gräns är unka 8 MB. Har lyckats zippa ner databasen till 12 MB men mer går inte. Har förgäves pratat med deras chat och epost support utan att få nån vettig hjälp, de hänvisar till något ryskt tredjepartsprogram som ska dela upp databasen innan man laddar upp den vilken för det första inte fungerande samt verkar vara en extremt onödig omväg.

Har därför försökt krympa databasen, har droppat över 50% av innehållet men inte lyckats krympa filen, kör Apache webbserver lokalt på windows XP SP2 och kommunicerar med databasen via MYSQL Query Browser (det enda program jag fått att fungera). Skulle vilja pröva

DBCC SHRINKFILE (N'filename')
DBCC shrinkdatabase(N'databasename', TRUNCATEONLY )

eller:
DBCC SHRINKDATABASE ( database_name , TRUNCATEONLY )

Har prövat att skriva in dessa i fältet i MYSQL Query Browser men det blir error:

"You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'DBCC SHRINKDATABASE ( records , TRUNCATEONLY )' at line 1"

Har ingen aning om hur jag ska kunna använda DBCC SHRINKDATABASE så hoppas på hjälp! TACK!!

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Kan bero på att "DBCC SHRINKDATABASE" är för MSSQL inte MySQL.

När du exporterar ut database, exportera ut den i lagom delar, kanske tabell för tabell.

vad heter då motsvarande för MySQL???

Vad är MSSQL??? "Är det programmet Microsoft SQL 2005"

Man pratar ju med en databas med SQL språk då borde det ju inte spela någon roll vilket klient man använder för att prata med?

"När du exporterar ut database, exportera ut den i lagom delar, kanske tabell för tabell." har jag ingen aning om hur man och det var inte heller frågan. Vill veta hur man komprimerar en SQL databas.

Belönar gärna ett bra fungerande svar med 50 SEK om det inte strider mot forumets regler att göra så.

pratbubbla skrev:

Beror på vilken databasmotor du använder i MySQL, men i princip så finnns det inte.

Efter lite googling så är gången så här:
* exportera ut databasen
* Ta bort databasen
* skapa den på nytt
* importera in databasen igen.

pratbubbla skrev:

MSSQL = Microsoft SQL Server

pratbubbla skrev:

Man pratar ju med en databas med SQL språk då borde det ju inte spela någon roll vilket klient man använder för att prata med?

Nu blandar du klient och språk, bägge är mer eller mindre olika beroende på vilken SQL server man använder. Speciellt när det gäller kommandon för underhåll av databaserna.

pratbubbla skrev:

"När du exporterar ut database, exportera ut den i lagom delar, kanske tabell för tabell." har jag ingen aning om hur man och det var inte heller frågan. Vill veta hur man komprimerar en SQL databas.

Jag uppfattade ditt grundproblem att du ville flytta en databas från din maskin till ett webhotel med verktyget phpMyAdmin, då måste du exportera ut databasen på din maskin och importera den till webhotellet.

Detta gör man genom att exportera databasen i delar om den är för stor och sedan importerar delarna via phpMyAdmin till ditt webhotel. Detta är standardsättet att flytta databaser mellan olika system.

Hur hadde du annars tänkt flytta din databas?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

pratbubbla skrev:

SQL är ett "språk" för att ställa frågor mot en databas, ja. Men sedan finns det ett antal olika databasmotorer. Dessa har sedan kommit med små utökningar av språket för att hantera de specifika tillägg som den aktuella databasmotorn klarar av. Sättet som InnoDB-filer (som är ett vanligt format för MySQL att lagra data på fysiskt media (hårddisk)) är uppbyggt på är väldigt ooptimerat för att krympa och därför kan du inte göra detta på ett normalt sätt via SQL. Du kan dock göra det manuellt, läs denna artikel. Med tanke på din frågeställning antar jag dock att du inte administrerar servern där databasen ligger, så det kanske inte är aktuellt. Du verkar nästan lite småsur på Gunnars svar vilket är helt omotiverat, det är helt enkelt så det är. Det är inte Gunnars fel.

tack för tipsen!
Prövade att göra som mysql's forum förslår, att göra backup på databasen, dropa alla tabeller, ta bort filen och sen försöka återställa den igår. detta fungerade dook inte alls utan kraschade apache servern och gjorde att att varken php eller sql fungerade på datorn vilket tog ca 4 timmar att återställa. Detta verkar dessutom vara en krånglig och riskfull omväg.

att exportera tabeller låter intressant men någon sådan funktion innehåller inte MySQL Query Browser, det kan endast exportera resultat och eftersom jag inte fått något annat program att fungera för att kommunicera med databasen så vet jag inte hur jag ska gå vidare.

Google is your friend!

http://lmgtfy.com/?q=mysql+export+database

The_HulkMedlem sedan juni 20031 937 inlägg

Om du har mysql, apache och php så kan du köra phpmyadmin och exportera några av tabellerna åt gången så du får flera filer att importera. välj att exportera med någon av de olika komprimeringarna.

colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg

Nu ska jag göra en fuling:
Dagens tips är annars att våga betala en vettig penning för sitt hotell så man kan få både support och vettiga inställningar. Binero har kunglig support och hjälper till med allt möjligt som en support faktiskt inte borde hjälpa till med.

You get what you pay for.

tack för alla svar, har dock hittat en egen lösning med tips från
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=240893&forumid=4&sum=0

där programmet "MySQL Migration Toolkit" nämns, dock har detta blivit ersatt av något som heter "MySQL Workbench" som verkar fungera som mer avancerad form av MySql Query Browser. I detta program lyckades jag smidigt exportera hela databasen eller separata tabeller som jag sedan kunde ladda upp till mitt webbhotell eler lite redigering.

binero.se verkar ju lovande, ska ha det i åtanken när sidan/databasen växer, "100 GB utrymme" för 69 kr i månaden (1,4 GB/Krona) är ju betydligt bättre deal än hos one.com där man få 25 GB för 45 i månaden (1,8 GB/krona). och binero verkar ju ha fri trafik också som annars bara one.com verkar ha av de billiga hotellen.

colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg

Om du kan köra din hemsida på One.com, har du inget behov av fri trafik. Ingen högtrafikerad sida kommer kunna skala där. De kommer dessutom att ha stänga ner ditt konto pga kyptiska anledningar när din sida drar för mycket kraft. Tyvärr har även binero börjat skriva fri trafik, men jag litar mer på att de inte stänger av kontot.

Alltså har du behov av enorma mängder trafik ska du inte använda ett webbhotell som ger dig fri trafik. Om din sida får sjuka mängder trafik kommer den börja suga minna och cpu, vilket många har en klausul om.

Fri trafik är en myt, det finns dock webbhotell som behandlar sina kunder bättre än andra.

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Binero har inte riktigt fri trafik, men benämner det som "inga problem". Däremot står det specificerat på binero.se att det är 2000 Gb / 4000 Gb på de olika kontona.

http://www.binero.se/webbhotell

mvh

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb