evilaidMedlem sedan apr. 2009431 inlägg
Hej
Har dragit på det länge men måset få det gjort..
Ska flytta från det webbhotell med sveriges i särklass sämsta support och personal samt drift (Crystone).
Till något som kan liknas med himmlen i jämförelse (Binero)..
Problemet är nu att jag har en MS sql databas hos crystone som är av modellen MSSQL express som jag fattat det. Binero å andra sidan har en "riktig" MSSQL server.
Jag sitter nu och funderar på hur jag ska lyckas med flytten?
- Databasen är i nuläget på ca 0,5 GB (som backup).
- Gå det ens importera backup från en Express version till en standard?
- Problemet är att jag sj inte kan göra backupen hos crystone, samt har bara ett webbgränssnitt att arbeta med hos Binero..
Min tanke var att till en början bara att lyckas överföra tabellstrukturerna från crystone till binero, och om så med script om det går?
Sen tänkte jag i efterhand att börja flytta poster, med script om det går?
Databsen jag ska flytta är för ett spårverktyg av besökare på en hemsida och därav det stora innehållet.. Men i början vill jag igentligen bara kunna flytta alla tabeller samt de senaste posterna..
Med script tänker jag mig lite asp kod som loopar igenom posterna. Men går det på detta sätt också läsa av kolumnernas namn och variabeltyp för att sedan skapa dessa på det nya webbhotellet.. Eller, ska man sätta sig och manuellt skapa all dessa tabeller manuellt på det nya webbhotellet?
Riktigt kluven i hur jag ska få ordning på detta. Finns det andra ideér eller förslag??
Btw: Jag vill starkt avråda folk från att använda Crystone, hade från början neno vilket sedan blev Crystone, ingen bra erfarenhet vill jag lova..
Mvh
pebiMedlem sedan jan. 2005328 inlägg
MS Database publishing Wizard kanske kan vara något.
Med den är det enkelet att få ut create och ev. insert script.
Som sedan kan köras mot den nya servern.
Frågan är om du kan ansluta den mot det gamla hotellets DB server, det vet jag inte, men kan ju vara värt att testa kanske.
Verktyget finns att hämta gratis hos MS
/pebi
Vet jag kollade lite på det.. Använder visual studio.. Jag kan ansluta till det gamla men problemet var att det nya inte tillätt publicering...
Men då är du väl hemma, eller?
Dvs anslut mot de gamla och skapa sql script för create och insert.
Det blir ju troligen ganska stiora filer, men vaddå?
Dessa script kan du väl köra i ditt webgränssnitt på din nya server, eller?
/pebi
öhhh. Är det så det funkar? Kom upp någon Publish wizard sist jag kolladde på det som skulle automatisera det hela men föll ju pga det nya webbhotellet... Men ska kolla igen om det går få ut script ur det..
Btw:importera jag bara script filer via webbgränssnittet på det nya webbhotellet?
Nja, importera gör du ju inte.
Det du får ut är ju sql filer.
Dvs vanliga textfiler med sql kommandon i.
Precis enligt My-Sql´s sql-dump om du är bekant med att jobba med ddet.
Dvs ett antal create table.... osv.
Och sedan en hel massa insert into....
Så du skall ju inte importera något du skall ju köra dessa filer.
Dvs typ run query eller något sånt.
/pebi
ok, ska prova lite senare idag att skapa scripten... Tack för tipset..