webForumDet fria alternativet

Spola över skarp data till testmiljö sql-server.

5 svar · 760 visningar · startad av Fredde Mannen

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Har en databas i skarpmiljö samt en testdatabas.

Databasen i den skarpamiljön är av en lägre version än den i testmiljön, dvs databasen i testmiljön har vissa tabeller och kolumner som den i skarpamiljön inte har.

Hur kan jag på enklast sätt "spola över" data från den skarpa databasen till testdatabasen. Detta gäller tabeller som är lika i struktur, dvs inga kolumn skillnader.

Datan i testmiljön skall endast uppdateras så att säga.

Idéer?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Jag hade tagit den senaste backupen från den skarpa miljön och gjort en restore in i testmiljön.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Snanders speaks the truth. Sen hjälper det alltid att veta vilken DBMS det handlar om.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

nitro2k01 skrev:

Sen hjälper det alltid att veta vilken DBMS det handlar om.

Det står faktiskt i rubriken - men jag var nära att nämna det också. :)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

@nders skrev:

Jag hade tagit den senaste backupen från den skarpa miljön och gjort en restore in i testmiljön.

Jo det hade ju varit så enkelt om inte skarpa miljöns databas är av lägre version så att säga. Testmiljöns databas har lite annorlunda struktur.

Jag löste det med att spola över data med att först rensa tabellerna i testmiljön, sedan använde jag identity_insert för de tabellerna..

SET IDENTITY_INSERT ... ON
 insert into [dbTest].dbo.tabellnamn(columns..)
  select columns.. from [dbSkarp].dbo.tabellnamn
SET IDENTITY_INSERT ... OFF

det blev rätt data i alla fall. :)

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Tips inför framtiden. Du ska ha alla förändringar av databasen i scriptform som *.sql-filer (tabeller, vyer, sp, funktioner, rättigheter). Dessa lagrar du i Sourcesafe/TFS eller vad du använder för versionshanterare. När du restorat databasen kör du bara in alla script-filer.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)