Hur skriver man en SQL fråga som returnerar de tre användarna som har postat flest inlägg i en chatt.
Har en kolumn som heter user_id i inläggstabellen.
Är inne på något liknande:
sql = "SELECT TOP3 (COUNT (user_id) AS [user_id_count] FROM T_chat) FROM T_chat ORDER BY user_id "
:stud
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg I MySQL skulle jag gjort så här:
SELECT COUNT(user_id) AS user_id_count FROM T_chat GROUP BY user_id ORDER BY user_id_count LIMIT 3
Är det bara jag som inte kan läsa innehållet i SQL rutan ovan. Jag använder mig av IE8.
" SELECT COUNT(user_id) AS user_id_count FROM T_chat GROUP BY user_id ORDER BY user_id_count LIMIT 3 "
MySQL och Access kör olika för att få en toplista
SELECT TOP 3 COUNT(user_id) AS user_id_count FROM T_chat GROUP BY user_id ORDER BY user_id_count
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Kan ju vara smart att ha med userid i select-frågan också - och gruppera på det.
Är det bara jag som inte kan läsa innehållet i SQL rutan ovan. Jag använder mig av IE8.
Nej, det är inte bara du. Om du använder en bättre webbläsare så löser sig problemet av sig själv. :)
Skämt åsido - rapportera det felet på rätt ställe så får vi hoppas att någon har tid att kolla på css-koden (jag antar att det räcker) så det syns bättre i IE 8.
Voigtann - eftersom mattias skriver att han inte kan läsa innehållet i rutan om man använder [sql]-taggen så är det taskigt att använda den. Jag har redigerat ditt inlägg.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg select top 3 user_id,
count(*) as user_id_count
from T_chat
group by user_id
order by user_id_count [b]desc[/b]
Vilka gurus ni är ! Tack för svaren =)
Kan inte någon snäll super moderator slå ihop min nuvarande användare (Mattias Nordin) med min gamla (MattiasNordin, Registrerad: 2001-05-23). Jag vill vara lika coola som ni är...
Fin klubb det här ju ;)
RED: Mitt 3000:e inlägg kom i denna tråd. Dags för tårta =)
Så säker var jag på att det skulle fungera.
select top 3 user_id,
count(*) as user_id_count
from T_chat
group by user_id
order by user_id_count desc
ger för mig ...
Microsoft JET Database Engine error '80040e10'
No value given for one or more required parameters.
Använder access 2007 (tror jag).
:/
FUNKIS =
sql = "SELECT TOP 3 user_id, " &_
" COUNT(user_id) AS [user_id_count] " &_
" FROM T_chat " &_
" GROUP BY user_id " &_
" ORDER BY 2 DESC"
=)