webForumDet fria alternativet

Databas för order

6 svar · 664 visningar · startad av leox

leoxMedlem sedan mars 200554 inlägg

Hej WF,

Håller på att bygga ett system som måste kunna hantera beställningar/orders.

Jag har dock fastnat lite kring hur jag ska bygga ut databasstrukturen för detta och tänkte kolla om någon har lite input.

Jag vill spara ner beställare (kundid) vilka produkter de beställt, antal och summa. Det är viktigt att jag i efterhand även kan gå in och plocka bort delar av en beställning. kundid kommer jag joina ihop med min kundtabell.

Hur bygger man upp databas bäst för detta?

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

En grov skiss på hur det skulle kunna se ut...

Tabell: Kund
Id
Namn

Tabell: Order
Id
Datum
KundId

Tabell: OrderRad
Id
Antal
OrderId
ProduktId

Tabell: Produkt
Id
Namn
Pris

The_HulkMedlem sedan juni 20031 937 inlägg

Jag skulle rekommendera att även ha med priset på OrderRad eftersom att man vill inte att kundens order ska ändras när man uppdaterar priset.
Eventuellt ska det finnas två OrderRad-tabeller eller en flagga som anger status för raden.
Om man går in senare och tittar på en gammal order så ska ju det gamla priset visas på raden och inte det aktuella.
Dessutom kanske man vill kunna ge en viss kund rabatt på varan. Här kan man disskutera om det ska vara en rabatt för just den produkten eller om rabatten ska ligga som en separat rad på hela ordern.

jmeMedlem sedan maj 20011 967 inlägg

OT: Tänk på att order är ett reserverat ord och måste behandlas på ett visst sätt i SQL-satserna. Iaf i vissa databaser.

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

Hur skall man veta vem som har lagt ordern och när? ;-)
Och inget datum för leverans!

civilpolisenMedlem sedan dec. 2009816 inlägg

lasp:
order.dteCreated
order.intUserID

Det står ju...(??)

Jag ska damma av min shop från 2000... Den var vass, redan då! :-)

The_HulkMedlem sedan juni 20031 937 inlägg

Vet inte om Lasp syftade på att en kund kanske vill veta vilken av deras medarbetare det var som la ordern. Många företag har bara ett konto men vill ändå kunna ange vilken person det är som lagt ordern.

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb