Hejsan!
Ska hålla det här kort nu. Jag har en tabell i SQL-Server 2008 där alla mina användare lagras. Ny skulle jag vilja få till så att SQL-Server synkar AD med den tabellen, så att om jag lägger till en användare i AD, så synkas den till SQL-tabellen också. Samma sak om man tar bort, eller ändrar i en användare i AD.
Går det här att göra? Eller är MS inkompatibelt med MS? ;)
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Vet ej om det går att göra, men ett alternativ är att använda sig av grupper.
Alltså, finns det någon funktion i SQL-server eller kringliggande komponent för att synka mot AD, eller måste jag skriva ett eget program för det?
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Med grupper menar jag att du lägger upp ett login för en grupp på SQL Server och därefter kan du exempelvis tillåta alla användare som är med i gruppen att logga in mot din databas. Handlar det om många användare så känns det ju smidigare att arbeta med grupper. Specifik information om användaren kan du ju hämta från AD via din applikation. Förklara gärna lite utförligare vad din applikation ska klara av gällande användarhantering!
Verkar finns möjligheter att synkronisera:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc720650(WS.10).aspx
Jaså, du menar så. Användarna ska inte ha rättigheter att logga in i SQL-Databasen, däremot så ska deras användare i AD finns med i en SQL-Tabell. Så att alla användare som finns i AD finns i SQL-Tabellen