webForumDet fria alternativet

MYSQL: Merga databaser

0 svar · 292 visningar · startad av rincewind

rincewindMedlem sedan nov. 2003104 inlägg

Hej,

Nu ni.. Här har ni något att bita i.. =)
Jag har en 2 st mysql databaser som står på samma maskin som består av ett 50 tal tabeller var..

Problemet är att några av tabellerna innehåller bland annat transaktionsdata och har blivit enormt stora som gör att mysqlen får slut på minne och börjar swappa. Jag har maxat minnet i maskinen.

Lösningen heter alltså att börja ta bort data ur tabellerna!
Problemet att ägaren kräver att ha till gång till ALL data, även det gammla. Så lösningen blir att ha en annan dator som man kan query för att få fram det gammla datat och ha en mindre utrensad databas i produktion. Problemet är att jag måste "merga" datat i mellan de två databasburkarna. Dvs att den i produktion skickar sin databas till den nya databasburken och försöker merga datat.

Jag försökte med en

insert ignore ...

Men det appendar bara data och tar inte hänsyn till om en update har gått eller så.

På produktionsdatabasen har jag också binaryloggarna som jag skulle kunna använda, som skulle ge mig exakt alla queries som har körts på produktion som har ändrat tabell strukturen och datat. Jag skulle kunna använda mig av dem för att hålla den stora nya databasen uppdaterad. Problemet är att jag inte vill att utrensningen ska ske på stora databasen..=)

Well hoppas ni förstår problemet och jag är JÄTTE nyfiken på en lösning på detta.=)

Mvh
-- J

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)