Är det en komplicerad process att programmera en lösning som importerar Excel till databas?
Syftet är att man ska slippa sitta online o knacka in värden utan köra copy-paste i excel och sen när man är klar bara köra in värdena i databasen.
Givetvis menar jag att man har en rätt formaterad exelfil.
Men frågan är mest menad om det är en svår och knepig process eller kanske snarare en självklarhet?
Sötte på Navicat som jag _tror_ gör just detta, och där står det inte ens vad programmet kostar.
Det är en relativt enkel process. I korta drag ska du exportera till någon form av kommaseparerad fil (CSV). Detta kan många databasprogram importera. Utöver att du måste hantera hur vissa specialtecken escapeas så är det en enkel process.
Edit: Och om din databasklient skulle lyckas med att konststycket att inte stödj CSV så är det enkelt att skriva en egen mojäng som importerar CSV-data. Klippa och klistra för hand kommer du inte behöva göra.
Tack Nitro, detta torde vara svaret jag sökte efter.
Någon talade om att det var en invecklad grej och refererade till mjukvaran jag nämnde. I mina ögon verkade detta en enkel process vilket du nu bekräftar.
det där med klipp o klistra förresten, jag menade att det är lättare för mig och sitta o jobba med excel och klippa och klistra in block istället för att i ett eventuellt begränsat webbinterface mata in värde för värde.
edit/ fel av mig! Jag tänkte nog på omvänd ordning, dvs databas -> excel. Fast det kanske är möjligt åt andra hållet också. Åtminstone om man börjar hacka VB-skript :)
Compusa: haha, så det går fortfarande? Jag körde alltid med google cache innan men så ändrades något och jag var väl lat nog att inte scrolla hela vägen ner :)
Tack alla - nu har jag mer inblick i detta. Svaret var inte så lättbegripligt för min hjärna precis nu, men jag vet i alal fall att det inte rör sig om nåt överkomplicerat.
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e