strSQL = "SELECT * FROM tblAlbum ORDER BY fldYear DESC, fldUpdated DESC"
borde fungera! Då sorterar den först på flrYear fallande, för de som har samma värde på fldYear sorterar den fallande på fldUpdated.
3 svar · 631 visningar · startad av Gardell
Halloj!
Programmerar för lite ASP nuförtiden, man hinner glömma en del mellan gångerna..
Jag har ett bildarkiv med olika projekt som sorteras efter årtalet projektet gjordes. Min kund vill nu att det senaste uppdaterade albumet ska komma högst upp, men fortfarande sorteras efter år. T.ex:
2009 - Bergslagen - uppdaterad 2009-12-17
2009 - Kopparberg - uppdaterad 2009-12-10
2008 - Halland - uppdaterad 2010-01-21
2008 - Blekinge - uppdaterad 2009-12-18
Osv..
Min nuvarande kod:
<%
' Databassökväg och SQL-sats
objPath = "db.mdb"
strSQL = "SELECT * FROM tblAlbum ORDER BY fldYear DESC"
' Anslut databasen
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath(objPath))
Set objRS = objConn.Execute(strSQL)
' Om databasen är tom
if objRS.EOF OR objRS.BOF then
Response.Write("<li><a href=""#"">Det finns för tillfället inga pågående projekt</a></li>")
else
Do until objRS.EOF
%> <li><a href="visaarkiv.asp?showID=<%=objRS("fldCount")%>"><%=objRS("fldYear")%> - <%=Left(objRS("fldAlbum"), 50)%></a></li>
<%
' Nästa post
objRS.MoveNext
Loop
' Koppla från albumvisningen
objRS.Close
Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
end if
%>
Det finns sedan ett fält i databasen som heter fldUpdated med en standard date lagrat.
Tacksam för hjälp. :)
borde fungera! Då sorterar den först på flrYear fallande, för de som har samma värde på fldYear sorterar den fallande på fldUpdated.
Javisst, så enkelt var det. Tack! :D