jimuttMedlem sedan dec. 200915 inlägg Hej!
Är helt ny inom PHP och SQL och för tillfället håller jag på att försöka lära mig lite om hur man skapar tabeller o.s.v. Vet inte riktigt om jag borde posta den här tråden i PHP delen eller här.
Nåja, det här är koden jag använder mig av:
<?php
$con = mysql_connect("jimmysbroderi.se.mysql", "jimmysbroderi_s", "hemligt");
if (!$con)
{
die("Could not connect:" . mysql_error());
}
mysql_select_db("jimmysbroderi_s", $con);
$sql = "create_table Personer(Fornamn varchar(15), Efternamn varchar(20), Ålder int)";
Problemet är att det inte kommer upp någon ny tabell. Någon som vet vad jag gjort för fel?
Webbhotellet jag använder är One.com.
Vet inte om ni har någon nytta av följande information men postar det iaf :P:
MySQL klientversion: 5.0.32#
Serverversion: 5.0.51a-24+lenny2-log
Protokollversion: 10
LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg Hej!
Om du använder one.com så kan du använda phpMyAdmin för att administrera din databas, anslut på phpmyadmin.jimmysbroderi.se (antar att jimmysbroderi.se är din domän).
Om du kör koden ovan, får du något felmeddelande då?
jimuttMedlem sedan dec. 200915 inlägg Tack så mycket för svaren. Ska nog göra som ni sa att använda mig av phpmyadmin. :)
Blir enklare och snabbare då :P
jimuttMedlem sedan dec. 200915 inlägg Har skapat mig en tabell nu. Men lyckas inte lägga till något material i den då jag utgår från W3Schools tutorial. Vore schysst om någon kunde försöka hjälpa mig igen.
<?php
$con = mysql_connect("jimmysbroderi.se.mysql", "jimmysbroderi_s", "lösen");
if (!$con)
{
die ("Could not connect:" . mysql_error());
}
mysql_select_db("jimmysbroderi_s", $con);
mysql_query("INSERT INTO Namn (Förnamn, Efternamn, Ålder)
VALUES ('Peter', 'Griffin', '35')");
mysql_close($con);
LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg 1. Du skriver inte ut ditt riktiga lösenord va?
2. Adressen jimmysbroderi.se.mysql ser skum ut, det ska inte vara mysql.jimmysbroderi.se?
3. Får du något felmeddelande? I så fall - posta alltid det så blir det enklare att hjälpa!
jimuttMedlem sedan dec. 200915 inlägg Fy fan så klantig jag är. Jo, visst var det mitt riktiga lösen. XD
Men har ändrat lösen nu.
1: Har fått dessa uppgifter från one.com:
MySQL:
Host/Värd: jimmysbroderi.se.mysql
Databas: jimmysbroderi_s
Användarnamn (User): jimmysbroderi_s
Och det fungerar fint att connecta till den. Men så fort jag ska försöka göra något annat går det inte. Får i nuläget inget felmeddelande.
nidronMedlem sedan jan. 2005257 inlägg
jimutt skrev:
mysql_query("INSERT INTO Namn (Förnamn, Efternamn, Ålder)
VALUES ('Peter', 'Griffin', '35')");
Om "Ålder" var av datatypen int får du nog skippa enkel-fnuttarna, som används för strängar :)
EDIT: En enkel-fnutt är alltså en sån här
'
:)
jimuttMedlem sedan dec. 200915 inlägg Okej, så jag ska helt enkelt bara skriva 35 utan några krusiduller?
Hmm, testade det men det fungerade inte ändå. :S
Förstår inte vad jag gör för fel. Ser på PHP my admin att det står "inga index är definierade". Kan det ha nåt med det att göra eller är det ovesäntligt?
nidronMedlem sedan jan. 2005257 inlägg Ptja, du skulle kanske sätta dit en primärnyckel i tabellen också :)
Hittade en tutorial som verkar helt okej, efter lite googlande:
http://www.phpsidan.nu/res_articles.php?view=art&id=72
Du kanske även kan ha nytta av att skriva ut eventuella felmeddelanden med mysql_error() :
http://php.net/manual/en/function.mysql-error.php
jimuttMedlem sedan dec. 200915 inlägg Tack för länkarna. Ska kika lite på dom. Har hitils bara gått efter W3Schools tutorial.
nidronMedlem sedan jan. 2005257 inlägg Hojta till om något är oklart :)
jimuttMedlem sedan dec. 200915 inlägg Efter en hel del mixtrande kan jag nu lägga till grejor i tabellerna. :)
Dock undrar jag om det finns något sätt så att det blir korrekt om man vill lägga till namn med å, ä eller ö i tabellerna?
nidronMedlem sedan jan. 2005257 inlägg
jimutt skrev:
Dock undrar jag om det finns något sätt så att det blir korrekt om man vill lägga till namn med å, ä eller ö i tabellerna?
Du kan sätta Collation till "latin1_swedish_ci" i phpMyAdmin för att underlätta hanteringen av åäö. Bör väl gå att sätta för hela databasen, men du kan även sätta olika Collation per kolumn i en tabell :)