Bosse168Medlem sedan nov. 20031 018 inlägg Använde denna SQL-sats mot en databas som körde MySQL 3.23 som nu är uppdaterad till nyaste versionen (5.1 GA) och nu fungerar inte längre denna SQL-satsen till paging scriptet:
SQL="SELECT forum_inlagg.*, bild_godkand,bild,fnamn,kon,foddes,members.status FROM forum_inlagg INNER JOIN members ON (forum_inlagg.memb = members.username) " & _
" WHERE svarID="& cInt(id) & _
" ORDER BY forum_inlagg.datum LIMIT " & iStart & " ," & iPageSize & ""
Så här ser SQL-satsen ut om jag skriver ut den:
SELECT forum_inlagg.*, bild_godkand,bild,fnamn,kon,foddes,members.status FROM forum_inlagg INNER JOIN members ON (forum_inlagg.memb = members.username) WHERE svarID=1119 ORDER BY forum_inlagg.datum LIMIT -20 ,20
LIMIT -20 ser fel ut.
Får du för övrigt ut något felmeddelande?
Bosse168Medlem sedan nov. 20031 018 inlägg Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80040e14'
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '-20 ,20' at line 1
/forum/inc_post.asp, rad 282
Och det är raden för SQL-satsen
Som jag trodde då. LIMIT -20 är problemet. LIMIT 0,20 börjar ju från post 0. LIMIT 10,20 börjar från post 10. Men -20 hamnar ju innan resultsetets början. Ser du problemet?
Bosse168Medlem sedan nov. 20031 018 inlägg Jajemän det hade du väldigt rätt i. :)
Gör jag så här så funkar det:
iRecords = ""&Rs2(0)&""
Men inte såhär:
iRecords = Rs2(0)
Jag hämtar ut infon i en vanlig RecSet och svarID är av typen int(11), skummt...
SQL="SELECT COUNT(id) " & _
" FROM forum_inlagg " & _
" WHERE svarID="& id
Set Rs2 = Connect.Execute(SQL)