mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Hejsan!
Jag har frågor ang databaser.
Tiläggas skall att jag inte kan ett dugg om MySQL databaser så jag är helt okunnig. Kan dock access
Jag har nyss installerat wordpress för att således ha en blogg på min sida. Jag har sedan tidigare en massa blogginägg sparade i en accessdatabas.
Dessa är sprarade som enskilda poster med fälten Ämne, Inlägg, datum.
Kan man på något sätt exportera alla dom inläggen in i MySQL databasen och hur gör man i så fall?
Det rör sig om 305 inlägg som ska flyttas från accesdatabasen in i MySQL databasen
Hur administrerar du din MySQL-databas? phpMyAdmin?
Om du använder phpMyAdmin kan du importera bland annat .csv-filer, så det borde fungera bra i ditt fall. Då är det nog bara att öppna tabellen i Access, kopiera + klista in datan till Excel, spara som .csv och importera i phpMyAdmin.
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Det är det jag inte vet hur jag kommer åt och kan kika i databasen.
Jag måste ju komma åt den så jag vet vad fältnamnen heter när jag ska importera data.
Jag skapade bloggen i går och har inte satt mig in i detta med databaser.
Detta kör jag på ett windowskonto som har stöd för PHP och MySQL.
Mitt webbhotell är Box Hosting (https://www.box.se)
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Jag försöker nu i PHP My Admin att importera saker från en accessdatabas men det går inte så bra.
Jag gör så här:
1. Klickar på Importera
2. Sen klickar jag i CSV-fil. På bläddra letar jag rätt på filen
3. Under Kolumn-namn skriver jag post_date,post_content,post_title,post_date_gmt
4. Men sen när jag klickar på KÖR så blir det fel.
Ogiltigt antal fält i CSV-indata på rad 1. kommer upp på skärmen.
Jag förstår inte. Jag har i filen 4 fält och jag angger 4 fält i rutan.
mackanzMedlem sedan sep. 2003443 inlägg Förstår inte alls vad som felar.