webForumDet fria alternativet

xp_sendmail

12 svar · 655 visningar · startad av annasmurf

annasmurfMedlem sedan mars 2006237 inlägg

kan någon förklara/hjälpa mig med xp_sendmail, finns den inbygg i sql eller är det något man ska skriva själv?
jag vill kunna skicka mail till mig om datan för en kolumn "pris" är större än 10 i tabellen prisupg

asp.net

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

@nders skrev:

Vad menar du?

Hon syftar på mitt inlägg som jag skrev och tog bort 5 sekunder senare. Trodde ingen hann läsa det ;) Jag skrev att det inte gick att göra i SQL utan var tvunget att göras från det scriptspråk som hon använde. Men sen såg jag att att det fanns i MS SQL. Jag hade inte mer information att ge så jag plockade bort inlägget. Mea Culpa :)

Ok, jag fattar.

jag kannkse är trög men hur skiver jag då i asp.net för att gör det som jag vill göra?

jag vill kunna skicka mail till mig om datan för en kolumn "pris" är större än 10 i tabellen prisupg

ingen som kan hjälpa mig???? snälla!

Om du nu ska göra det med asp.net - varför ska du då skicka mail med SQL? Det måste vara lättare och smidigare att göra det där.

men hur gör jag då? jag vill ju att det ska skicka ett varningsmail när datan för en kolumn "pris" är större än 10 i tabellen prisupg , måste det inte gå från sql då eller hur gör jag annars, kan ni ge mig ett exempel?

Det är klart att det går med SQL - men du skrev ju att du skulle göra det i asp.net. Hur ska du ha det?

- - - -

Antingen kan du göra triggers för update och insert på tabellen - kontrollera pris på post som påverkades, om över 10, exekvera xp_sendmail med parametrar enligt ovan länk.

hej!

jag vill gör det i sql men Jojoxx frågade vilket scriptspråk jag använde och att det inte gick att göra i sql.... så...därför ble det lite förvirrat...
men jag är inne på att göra det i sql om det går

kan du göra ett exempel till mig?
för jag får det inte att funka...

typ:

create trigger tPriceCheck
on prisupg
for insert, update
as
declare @price int -- eller vilken datatyp du nu använder
select @price = price from inserted
if @price > 10
      exec master..xp_sendmail
     @recipients=N'foo@bar.com',
     @message=N'Nåt har hänt'
end
go

Otestat. Läs i min länk ovan om "remarks" och "permissions".

Genererad på 396 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb