Försöker skapa en tilläggsfråga i Access utan framgång. Resultatet av frågan blir inte som jag vill.
Jag vill lägga till poster från en tabell till en annan tabell. Jag vill sätta villkor som talar om vilka poster som ska läggas till och vilka som inte ska läggas till. Jag vill ha 3 olika villkor som om något eller några av dem uppfylls gör att frågan lägger till just de posterna till måltabellen. De poster som inte uppfyller villkoren ska inte läggas till måltabellen.
Villkor 1: Artikelnamn i källtabell ska INTE vara lika som artikelnamn i måltabell OCH P i källtabell ska INTE vara lika som P i måltabell.
Villkor 2: Artikelnamn i källtabell ska INTE vara lika som artikelnamn i måltabell OCH P i källtabell ska vara lika som P i måltabell.
Villkor 3: Artikelnamn i källtabell ska vara lika som artikelnamn i måltabell OCH P i källtabell ska INTE vara lika som P i måltabell.
Ifall något eller några av ovanstående villkor uppfylls så flyttas just de posterna till måltabellen.
Vad jag vill uppnå med denna fråga är att alla poster utom de där både Artikelnamn och P är samma som redan befintlig post i måltabellen ska läggas till måltabellen. Detta eftersom en artikel kan ha samma artikelnamn men inte samma värde i fältet P som för en redan befintlig artikel i måltabellen, eller tvärtom, en artikel kan ha samma P men inte samma artikelnamn. I båda fallen ska de aktuella posterna läggas till måltabellen.
Poster som inte har varken artikelnamn eller P som stämmer överens med någon post i måltabellen ska också läggas till med frågan, men de som har samma artikelnamn och samma p som redan befintlig post ska inte läggas till.
Hur jag än utformar frågan så lägger den till alla poster från källtabellen till måltabellen och struntar helt i vad villkoren säger.
Hur skulle ni utforma detta för att det ska ge önskat resultat?
Koden jag har nu ser ut såhär:
INSERT INTO tblProdukter ( Artikelnr, Artikelnamn, P, Antal_i_lager, Ordernr, TaBort, Utfyllnad )
SELECT tblTemp_Produkter.Artikelnr, tblTemp_Produkter.Artikelnamn, tblTemp_Produkter.P, tblTemp_Produkter.Antal_i_lager, tblTemp_Produkter.Ordernr, tblTemp_Produkter.TaBort, tblTemp_Produkter.Utfyllnad
FROM tblProdukter, tblTemp_Produkter
WHERE (((tblTemp_Produkter.Artikelnamn)<>[tblProdukter].[Artikelnamn]) AND ((tblTemp_Produkter.P)<>[tblProdukter].[P])) OR (((tblTemp_Produkter.Artikelnamn)<>[tblProdukter].[Artikelnamn]) AND ((tblTemp_Produkter.P)=[tblProdukter].[P])) OR (((tblTemp_Produkter.Artikelnamn)=[tblProdukter].[Artikelnamn]) AND ((tblTemp_Produkter.P)<>[tblProdukter].[P]));
Vad är fel med den? Jag tycker att resultatet skulle bli som jag vill.