webForumDet fria alternativet

Enkel fråga om query

4 svar · 294 visningar · startad av Sanji

SanjiMedlem sedan juli 2009355 inlägg

Hejsan! Jag kör access och asp på min server, och jag har en liten fråga vad gäller denna

MC = "select * FROM RegisterModell where Prio = 1 AND VisaIGrid = 'ja' ORDER BY Marke"

nu är det så att jag vill kunna lägga till en till AND i koden för att begränsa resultatet ännu mer, men jag får det inte att funka.

Jag vill att det ska se ut så här:

MC = "select * FROM RegisterModell where Prio = 1 AND VisaIGrid = 'ja' AND Marke = manufacturer ORDER BY Marke"

då är bara frågan, finns det något bra sätt att göra detta på? "manufacturer" är en variabel på en asp-sida.

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Jo, när du skapar strängar dynamiskt måste du hålla isär vad som är en sträng och vad som är en variabel. Vill du använda variabeln i din sträng gör du såhär:

MC = "select * FROM RegisterModell where Prio = 1 AND VisaIGrid = 'ja' AND Marke = '" & manufacturer & "' ORDER BY Marke"

Observera enkelfnutten innan dubbelfnutten osv: Marke = ' " & manufacturer & " ' ORDER... fast du får inte ha de extra mellanslagen där, det är bara för att visa lite tydligare, de kan vara svåra att se de därna fnuttarna

Nu ska vi se...

Jag testade att göra som du skrev, men då fick jag upp ett felmeddelande:

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters. Expected 1.

/administration/grid/lista.asp, line 83

Nej ursäkta mig

Det var jag som skrev fel ^^ fast nu fick jag lite andra problem... återkommer om en stund

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Vad står det på rad 83 då?

/red: aha, hehe

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)