Hejsan,
Hur gör jag för att få ut alla rader som kolumner i en vanlig datatabell, och första raden skall innehålla kolumnnamnen?
Mvh, Vide
9 svar · 898 visningar · startad av Vide
Hejsan,
Hur gör jag för att få ut alla rader som kolumner i en vanlig datatabell, och första raden skall innehålla kolumnnamnen?
Mvh, Vide
Vilken DBMS?
Det är SQL-Server 2005.
I så fall kanske http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms177410(SQL.90).aspx är av intress
Jag har tittat lite på funktionen PIVOT, men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur den skall användas i mitt fall.
Jag har ju ingen aggregerade kolumn, bara en unik kolumn (idnumber). Q14 och [Month] är exempel-kolumner på vad jag vill ha som rader.
SELECT idnumber, Q14, [Month]
FROM [P10149].[dbo].[p_Data] as _t
pivot
{
idnumber for ??? in (??,??,??)
}
Några förslag?
Finns det någon som kan förklara hur man använder PiVOT i mitt fall?
jag har varit lite frånvarande pga diverse orsaker. pivot var något som jag slängde iväg utan att tänka mer specifikt på ditt problem :)
Jag har svårt att förstå hur du vill ha ditt resultat. kan du visa ett mer utförligt exempel?
Förstår jag dig rätt om jag tror att du vill ha datat som en lista med rubriker överst? I så fall, är det viktigt att du gör det helt i SQL utan involvering av huvudspråket?
LarsG, Tanken är att helt enkelt rotera rader till kolumner.
Från
Q1, Q2, Q3
1, 4, 9
3, 4, 8
Till
Q1, 1, 3
Q2, 4, 4
Q3, 9, 8
nitro2k01, absolut, jag har gjort en lösning på det sättet nu som fungerar rätt bra... men min erfarenhet är att SQL kan göra saker mycket snabbare, därav min fundering... men det är möjligt att den bästa lösningen ligger i huvudspråket (C#).
Jag ser ingen sqllösning.