webForumDet fria alternativet

Databas-hur svårt kan det vara?

5 svar · 396 visningar · startad av Mondial34

Mondial34Medlem sedan juni 200925 inlägg

Blir ju grymt imponerad av hur mycket alla på detta forum vet om programmering i alla dess former!
Kan erkänna direkt att jag fattar omkring 0,05% av innehållet här...

Har en affärsidé under utveckling och har knåpat ihop en liten hemsida utan hjälp men nu har jag mött lite motstånd.
För er übermenschen är det säkert ett struntproblem som tar 5 minuter att fixa men efter 8h med trial and error behöver jag hjälp...

Önskar en "köp nu" funktion till de olika produkterna på hemsidan med länk till summering (produkt, antal, pris). Har bara 1(!) produkt nu så hur svårt kan det vara? (Kommer att vara 3 produkter i juli!)
Behöver tydligen någon form av Access databas.

Länk till hemsidan: https://www.Berup.co.nr

prebenMedlem sedan mars 2009452 inlägg

Jag är rätt duktig på sånt där men jag är inte säker på att jag hade orkat med att göra en databaslösning för bara EN produkt. Sen blir det TRE...

Alltså, fördelen med databas är om du har riktigt många saker. Det är enklare att hålla reda på... med mera.

Men om jag hade varit du hade jag nog bara kopplat varje produkt till ett vanligt skicka in formulär. Det måste du ju ändå ha.

Ha bara en knapp, KÖP, och sen vanligt med adress, telefon med mera.

Jag har en liknande grej på gång. Ett band vill sälja sin cd-skiva på nätet... och dom kommer aldrig till skott... jag säger till dom, skit i databas, vi kör så bara en bild och sen köp.

det är av samma anledning som för dig, det är bara massa jobb, slit och ... meck för att få samma sak som kanske 30 minuters arbete kan fixa.

Alltså, grejen är, ingen kommer att tacka dig och du kommer inte sälja fler produkter bara för du har koppling till databas. samma med varukorg. vad är oddsen att någon av dina kunder vill ha mer än EN produkt!?

säg att du har 100 kunder och kanske snubbe 101 vill ha två varor? Ska du då göra massa arbete bara för en snubbe KANSKE vill ha två produkter??

NEJ! :-) Skit i det. Tjäna pengar i stället.

När du väl har kommit igång med din verksamhet med hjälp av dessa statiska sidor, då vet du mer vad det är du vill ha, vad som är viktigt för dig, med mera.

Som sagt... fokusera på att tjäna pengar i stället.

Tack preben för ditt svar!
Ska följa ditt förslag.
Någon idé om hur jag kopplar ett fält med antal till en länk (till "skicka in formulär")?

Learning by doing...

johaseoMedlem sedan maj 2009250 inlägg

men mondial34 .... visst är det kul att förverkliga en affärssidé men hjulet är redan uppfunnet! ....varför skapa databaskopplingar till något det finnas massor av på nätet .... stöp din affärsidé i en webbshop såsom e-butik.se eller någon av deras massor med konkurrenter .... då får du snygg design och bra funktioner samt mycket bra kunnande och support .... du har garanterat sålt ditt första signal horn nästa vecka om du använder det som redan finns färdigt

Hej johaseo och tack för ditt tips!
Är inne i en rätt kreativ process just nu och man blir förvånad av hur mycket man lär sig under resans gång! Har givetvis letat info lite över allt, t.ex. e-butik.se bland andra,
men man vill ju gärna lösa problemen själv.
Ser ju onekligen ut att vara ett enkelt program bakom de flesta css knappar.
Någon som vet en bra site med sådana. Söker alltså någon form av "köp nu" fil med fält för antal. Låter enkelt...

You can, You will, You must do it...

prebenMedlem sedan mars 2009452 inlägg

Ja, men du för kass, värdelös och sjukt dålig SEO på dessa ställen.

De som har schysst SEO är INTE gratis.

Sök på vad som helst och du kommer ALDRIG till ställen som Mamut eller E-handel med flera.

Dom skriver på sin sida att du får sidan optimerad, som säger att den är det när du ringer och frågar. De kanske till och med erbjuder SEO som extra service.... Men testa själv.

Här skriver ehandel om sökoptimering:
http://www.ehandel.se/resurser/Sökmotoroptimering,3.html

OK, kör på och lär dig själv! Det är bästa varianten för dig!

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)