webForumDet fria alternativet

Visa mdb fil på hemsida

3 svar · 312 visningar · startad av grimmer

grimmerMedlem sedan juni 20094 inlägg

Hej! :bire

Jag ska göra en säkert väldigt simpel sak, ska ha en sajt/sida på webben som bara visar information från en .Mdb fil. Gärna att den uppdaterar sig själv också men inget krav. Om det blir en HTML fil eller PHP spelar ingen roll.
Jag har MySQL, PHP och Myodbc installerat, inte för att jag fattar riktigt vad dom gör, ska nämna att jag kan HTML men inget av det andra. Därav trampar helt ny mark. Databaser är alltså inte min starka sida.

Tack på förhand! :P

Mvh Alex

johaseoMedlem sedan maj 2009250 inlägg

Du gör dig en stor stor tjänst om du först importerar alla tabeller ifrån access till mySQL ..... de gör nämnligen exakt samma sak Access och MySQL ... det är bara det att till PHP och MySQL finns massor av kod om hur man gör .... och Access i webbsammanhang är minst sakt på väg ut .... så börja inte med något som är gammalt för du fastnar i att hela tiden vidare utveckla .... så första steget in med tabellerna ifrån Access till MySQL och göra samma sak där och därifrån kan du få massor va hjälp härifrån forum som detta ...

grimmerMedlem sedan juni 20094 inlägg

johaseo skrev:

Du gör dig en stor stor tjänst om du först importerar alla tabeller ifrån access till mySQL ..... de gör nämnligen exakt samma sak Access och MySQL ... det är bara det att till PHP och MySQL finns massor av kod om hur man gör .... och Access i webbsammanhang är minst sakt på väg ut .... så börja inte med något som är gammalt för du fastnar i att hela tiden vidare utveckla .... så första steget in med tabellerna ifrån Access till MySQL och göra samma sak där och därifrån kan du få massor va hjälp härifrån forum som detta ...

Hmm, får se om jag hänger med här. MDB fil är alltså något föråldrat som tillhört Access och behöver konverteras om till ett modernare format?
Och då blir den lättare att implementera på sidan?

Btw, när jag försöker lägga PHP kod i mitt PHP dokument så syns mycket kod på sidan, inte vad koden "ska göra" så att säga. Men skriver jag en enkel sak som <?php echo("PHP fungerar!");?> då funkar det.

johaseoMedlem sedan maj 2009250 inlägg

sorry jag trodde det var Access du körde i ...

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)