Jag har ett liknande problem nu, fast i MySQL. Frågan ser ut såhär
SELECT
a.level_id, a.level_name,
b.group_id, b.group_name, b.group_time, b.group_start, b.group_end, b.group_cost, b.group_hall, b.startpack_cost,
c.user_id, c.user_pers_number, UPPER(c.user_firstname) AS user_firstname, UPPER(c.user_lastname) AS user_lastname, c.user_phone1, c.user_phone2, c.user_email, UPPER(c.user_addr) AS user_addr, UPPER(c.user_addrco) AS user_addrco, c.user_postnum, UPPER(c.user_postaddr) AS user_postaddr, c.user_mem_num, c.user_lic_num,
d.not_type, d.not_inv_num, d.not_pay_type, d.not_add_startpack, d.not_mem_fee, d.not_lic_fee, d.not_campaign, d.not_datetime,
e.invoice_num, e.invoice_type, e.invoice_date, e.invoice_amount, e.invoice_fee, e.invoice_remind_fee, DATE(DATE_ADD(FROM_UNIXTIME(e.invoice_date), INTERVAL e.invoice_expire DAY)) AS invoice_expire, e.invoice_paid, e.invoice_bgnum, e.invoice_msg,
(SELECT user_firstname FROM user WHERE user_id = b.group_instr_1) AS trainer_firstname,
(SELECT user_lastname FROM user WHERE user_id = b.group_instr_1) AS trainer_lastname
FROM
school_level a, school_group b, school_user c, school_notifies d, school_invoice e
WHERE a.level_id = b.group_parent
AND b.group_id = d.not_group_id
AND c.user_id = d.not_user_id
AND d.not_id = e.invoice_parent
AND d.not_inv_num IN(
$invsql
)
[b]GROUP BY d.not_inv_num[/b]
ORDER BY
e.invoice_num DESC
$invsql är en serie kommaseparerade 7-siffriga nummer.
Det är fakturor som ska hämtas, det kan finnas [x antala fakturor med samma invoice_parent, som är själva bokningen fakturan avser.
Frågan ovan ska endast plocka ut den senaste fakturan på varje bokning, men nu blir det tvärtom. Tar jag bort GROUP BY så hämtas alla fakturor även om har samma parent.
Hur löser jag det här?