webForumDet fria alternativet

Skydda databas

14 svar · 643 visningar · startad av Emil W

Emil WMedlem sedan mars 2009512 inlägg

Hej hur lägger man lösenord på databaserna så att ingen kommer in ?

:)

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

Är det MySql du använder så är det bara att sätta att lösenord på den användare du använder för att koppla upp dig mot databasen. Det kan du göra med MySql Administrator.

jag använder mysql databas men jag vet inte vart man hittar för att skaffa lösenord

vart jag ska gå för jag använder phpmyadmin

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

På startsidan i phpMyAdmin så har du en länk som heter "Privilegier". Om du klickar på den kommer du till en sida som har en länk "Lägg till ny användare".

När du skapat den nya användaren går du tillbaka till "Privilegier". Längs till höger på raden med den användaren finns en bild på en gubbe. Den klickar du på för att ändra privilegier för den användaren.

När du klickat där kommer du till en sida där du kan välja vilken databas privilegierna ska gälla. Välj databasen och klicka på kör. Har du JavaScript på så ändrar den sida automagiskt. Sen är det bara att välja privilegier för den användaren.

Välj alla.

vad ska jag välja där det står databas för användare vilket alternativ 1.ingen 2.skapa databas med samma namn 3.Ge alla privilegier till namn med jokertecken (username\_%)

Ingen. Databasen finns ju redan. Du sätter den när du skapat användaren.

hur får jag nu att hela phpmyadmin skyddas ?

för jag har skapat användare för och det står

Du har väl inte mellanslag i databasnamnet? Och inte heller i tabell eller fältnamn. Använd underline _ istället.

Du behöver inte lösenordsskydda själva phpMyAdmin. phpMyAdmin använder lösenordet man skriver in vid inloggning för att koppla upp mot dom databaser den användaren har tillgång till. Men då måste alla databaser vara skyddade. Du får också sätta ett root-lösenord för en användare som ska ha tillgång till alla databaser.

Jag brukar sätta det lösenordet redan när jag installerar MySQL så jag kommer inte ihåg hur man sätter den i efterhand.

kan inga obehöriga komma åt phpmyadmin då

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Jag får följande meddelande när jag försöker accessa din phpmyadmin

Forbidden
You don't have permission to access /phpmyadmin on this server.

Flyttar även tråden från PHP

menar du min eller ? hur kan du komma åt min ?

Tog mig friheten och kollade upp genom din ip-adress.
Så ja, det meddelandet får jag om jag försöker accessa din phpmyadmin. Förmodligen har du en .htaccess fil som stoppar extern åtkomst till phpmyadmin.

Vill du kolla att du har satt lösenord för root kan du öppna databasen "mysql" och kolla i tabellen "user".

alla användare stod med i listan är den säker då och alla har lösenord

Stod det något i lösenordsfältet så är det säkert.

det stod lösenord i alla fält

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)