webForumDet fria alternativet

Räkna poster, SELECT...

5 svar · 536 visningar · startad av Eclipse

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg
' ## LIST ALL CATEGORIES
SQL = "SELECT t.intID, t.strName, t.dteCreated, t.strPathName, t.strFileName " _
	[b]& ", ( SELECT COUNT(*) FROM category c, article a, images i WHERE c.intID = a.intCategoryID AND a.intID = i.intArticleID ) " _[/b]
	& ", ( SELECT COUNT(*) FROM article a WHERE t.intID = a.intCategoryID AND a.bolView = TRUE ) " _
	& ", ( SELECT COUNT(*) FROM documentArchive da WHERE t.intID = da.intCategoryID AND da.bolView = TRUE ) " _
	& " FROM [category] t WHERE t.bolView = TRUE ORDER BY t.strName;"

Den fetmarkerade ger fel resultat. Samma för alla poster. Jag använder (fortfarande) klassisk ASP + Access.

Ser ni kopplingen mellan tabellerna?

[category]
ID

[article]
ID
intCategoryID

[image]
ID
intArticleID

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

Vad ger den om du testar att bara köra den fristående?
vad borde den ge för värde?
kan vara nåt så enkelt som att du får en massa dubbletter tack vare den där automatiska joinen

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Att den ger samma resultat är inte konstigt eftersom du inte ställer något villkor mot t i den.

Det blir 8 varje gång och jag vet inte riktigt var den siffran kommer ifrån... Det finns fler en 8 bilder på sajten, även om den är ny. Sajten alltså.

Du fattar vad det är jag vill räkna?

Antalet bilder per kategori.

Men det kanske är läge att kapitulera, precis som med den andra SELECT frågan jag ställde...???

Alltså, att lägga in en images.intCategoryID även fast det inte skulle behövas...

men det skulle göra det enklare att räkna, definitivt!

t = category och det finns ju i frågan... jaha.. .kanske jag fattar... ska testa...

& ", ( SELECT COUNT(*) FROM category c, article a, images i
WHERE c.intID = a.intCategoryID AND a.intID = i.intArticleID AND t.intID = c.intID ) " _

Du får cred för det! Det blir 8 och jag vet inte om det är rätt... men det verkar MER troligt... (Sajten är under utveckling och jag vet inte riktigt vad som är vad...)

Jag har aldrig frågat på detta sättet tidigare. Men... alla sätt är bra utom de dåliga! :-) Tack!

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Precis så :)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)