Jag sitter och ska göra en sökfunktion till en ett superenkelt system som jag har gjort. Det är en webbsida där man kan lägga in kunder, sen kan man lägga till konton på kunden, och koppla domäner till kontona.
Nu vill jag kunna söka i detta, och om man söker på en viss domän t.ex. så vill ju att kunden som har den domänen i något av sina konton ska visas. Men jag får inte riktigt till det, kanske för att jag är riktigt kass på SQL :)
Jag har tre tabeller:
Customer: ID, Namn, Adress, Telefon m.m.
Account: ID, CustomerID, Server, Login m.m.
Domain: ID, AccountID, Domännamn, Datum m.m.
Jag började med en enkel SQL-fråga:
"SELECT * FROM Customer WHERE f_Facett LIKE '%"& Request.QueryString("search") &"%' OR f_Company LIKE '%"& Request.QueryString("search") &"%' OR f_Name LIKE '%"& Request.QueryString("search") &"%' OR f_Adress LIKE '%"& Request.QueryString("search") &"%' OR f_City LIKE '%"& Request.QueryString("search") &"%' OR f_Phone LIKE '%"& Request.QueryString("search") &"%' OR f_Notes LIKE '%"& Request.QueryString("search") &"%' ORDER BY f_ID ASC"
Och det funkar ju super på själva Customer-tabellen, men nu vill jag ha in Account och Domain också. Min första tanke var att ställa en fråga till:
"SELECT * FROM Domain WHERE f_DomainName LIKE '%"& Request.QueryString("search") &"%' ORDER BY f_ID ASC"
Men jag måste ju på något sätt koppla detta tillbaka till Customer-tabellen, och det är där jag tappar bort mig...
Finns det någon klippa på SQL där ute som kan ge mig en knuff i rätt riktning?