DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Jag har inte arbetat med MySQl förut i princip, men har iaf fått igång några webbplatser med denna typ av databas. Nu har jag ett nytt projekt men stöter på ett problem:
Jag har knappat in ett antal fält och text i dessa fält, helt plötsligt kan jag inte längre spara något värde (text) i fälten längre! Varför då? Finns det någon begränsning hos Oderland där jag har min webbplats?
Jag har hittills gjort detta genom att klicka på "Visa" och sen pennan "Ändra", skrivit in texten och klickat på "Kör". Är det korrekt?
Eller ska man använda "Lägg till"?
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Hmmm, kanske denna ligger fel? Ska den ligga under SQL?
Hänger inte riktigt med var det går fel. När du lägger till data i en tabell klickar du på fliken "Lägg till", fyller i text och klickar "Kör". Penn-ikonen är om du vill ändra på existerande data.
Kanske skiljer sig mellan versioner av phpMyAdmin iof, jag har 2.11.6 lokalt på datorn. Oops. Dags att uppdatera ser jag ;)
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Prometheus skrev:
Hänger inte riktigt med var det går fel. När du lägger till data i en tabell klickar du på fliken "Lägg till", fyller i text och klickar "Kör". Penn-ikonen är om du vill ändra på existerande data.
Penn-ikonen har jag använt hittills. Jag skapar ett fält, klickar på penn-ikonen, fyller i värdet (i detta fallet ren text) och klickar på "Kör" (eller kanske det står "Spara" där...?).
Men helt plötsligt så slutar detta tillvägagångssätt att fungera. Det värde jag fyller på med "fastnar" inte som det gjorde tidigare. Nu är fältet tomt!
Började då söka efter andra sätt att få in värdet och hittade "Lägg till".
Samma sak här. Jag fyller i, klickar på "Kör" men inget händer. Fältet är fortfarande tomt!
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Jag har startat om webbläsarna och testat med både FF och IE.
När jag i "Visa"-vyn trycker på penn-ikonen för att ändra så får jag följande meddelande:
"MySQL returnerade ett tomt resultat (dvs inga rader).
SQL-fråga:
SELECT * FROM `norrland_content`.`tabellen` WHERE CONVERT(`tabellen`.`hem_1` USING utf8) = '<h1>Vi skapar upplevelser!</h1>\r\n\r\n<p>Norrland & Co producerar allt ifrån stora publika evenemang till mindre\r\nskräddarsydda arrangemang för företag.\r\n\r\nVerksamheten spänner från uthyrning av evenemangsutrustning\r\ntill kompletta helhetslösningar. Vi har en lång och\r\ngedigen erfarenhet från evenemang och\r\nett väl utbyggt nätverk.</p>' AND CONVERT(`tabellen`.`hem_2` USING utf8) = '' AND CONVERT(`tabellen`.`uthyrning` USING utf8) = '2' AND CONVERT(`tabellen`.`konsult` USING utf8) = '3' AND CONVERT(`tabellen`.`kontaktaoss_1` USING utf8) = '<h1>Kontaktformulär</h1>' AND CONVERT(`tabellen`.`kontaktaoss_2` USING utf8) = '<h1>Kontakt</h1>\r\n<p><strong>Norrland & Co</strong><br />Relingsvägen 7<br />865 32 ALNÖ</p>\r\n<p><a href="mailto:info@norrlan[...] "
Och när jag bockar för rutan på den raden (den enda jag har) och trycker på penn-ikonen nedanför så kommer alla fälten fram, men även om jag fyller i nånting och sen trycker på "Kör" så händer ingenting och jag får meddelandet:
"Påverkade rader: 0
SQL-fråga:
UPDATE `norrland_content`.`tabellen` SET `evenemang_1` = 'test' WHERE CONVERT(`tabellen`.`hem_1` USING utf8) = '<h1>Vi skapar upplevelser!</h1>\r\n\r\n<p>Norrland & Co producerar allt ifrån stora publika evenemang till mindre\r\nskräddarsydda arrangemang för företag.\r\n\r\nVerksamheten spänner från uthyrning av evenemangsutrustning\r\ntill kompletta helhetslösningar. Vi har en lång och\r\ngedigen erfarenhet från evenemang och\r\nett väl utbyggt nätverk.</p>' AND CONVERT(`tabellen`.`hem_2` USING utf8) = '' AND CONVERT(`tabellen`.`uthyrning` USING utf8) = '2' AND CONVERT(`tabellen`.`konsult` USING utf8) = '3' AND CONVERT(`tabellen`.`kontaktaoss_1` USING utf8) = '<h1>Kontaktformulär</h1>' AND CONVERT(`tabellen`.`kontaktaoss_2` USING utf8) = '<h1>Kontakt</h1>\r\n<p><strong>Norrland & Co</strong><br />Relingsvägen 7<br />865 32 ALNÖ</p>\r\n<p><a href="[...]
Visar rader 0 - 0 (1 totalt, Frågan tog 0.0002 sek)"
De fält som det tydligen händer något i är fält som alltså redan innehåller nånting. Dessa kunde jag fylla i själv innan det helt plötsligt tog tvärstopp!
Det känns som att jag inte längre får ändra fälten, varken fylla på eller ta bort!
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Någon som har nåt förslag på lösning? Får inget svar av Oderlands support längre... :(
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Om man i phpMyAdmin använder "Lägg till" och vill fylla på/ändra innehållet i ett fält, men inte lägga till en ny rad, hur gör man då?
Jag kan tydligen lägga till värde i ett fält, men bara i en ny rad. Det vill jag inte, jag vill bara ha en rad!
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Hmmm, jag kanske har löst det...eller åtminstonde hittade felet...
Man kan se att nåt händer vid en e-postadress som fanns i fältet. Jag gjorde en ny rad där jag stoppade in allt igen, fast utelämnade e-postadressen. Sen tog jag bort den första raden som innehåll ett fält med e-postadress, och nu funkar det som innan! Nu kan jag klicka på penn-ikonen igen och ändra raden hur som helst! :)
Men varför blev det så? Alla mina fält är av typen "text", är det fel typ för html-kod?
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Varför får jag känslan av att sitta i hörnet av ett vadderat rum och bara prata med mig själv...? :OO
Hallå, vart är alla duktiga SQL-wF:are!? :q
MajjenMedlem sedan apr. 20082 inlägg Kontakta Christian igen och öppna ärendet. Alt. skapa en till databas och testa med just bara den funktionen.