webForumDet fria alternativet

Ha två frågor i samma underformulär?

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

0 svar · 373 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Jag har lite problem med designen av en kunddatabas i Access. Jag har en tabell för kunder och en tabell för order. Jag har sedan gjort ett formulär utifrån tabellen kunder och fick då ett huvudformulär med ett underformulär i sig för tabellen order.

Jag har sedan skapat ytterligare ett underformulär eftersom jag vill ha ett underformulär för aktuella ordrar och ett för orderhistorik. Jag vill basera dessa två underformulär på samma tabell, nämligen tabellen order.

Jag kunde ha löst det enkelt genom att helt enkelt bara skapa dessa underformulär rakt upp och ned men det blir tyvärr problem med det eftersom jag har ett fält av Ja/Nej-typ i tabellen order som ska synas i båda underformulären. Tanken är att när jag klickar i den kryssrutan för en post i första underformuläret så ska hela posten förflyttas till andra underformuläret som ska visa orderhistorik. Jag tänkte då istället lösa detta med frågor baserade på formuläret Order och använda frågorna som underformulär. Den ena frågan hämtar alla uppgifter från tabellen Order och presenterar dem i underformuläret. Jag har satt ett villkor i frågan som gör att endast poster där kryssrutan ej är ifylld visas. I andra frågan hämtar jag också in samtliga uppgifter från tabellen Order men nu i underformulär nummer 2, och där sätter jag ett villkor som gör att endast de posterna som har kryssrutan ifylld visas.

Detta funkar ju jättebra. Men problemet är att jag har en ytterligare tabell som heter Orderdelar kopplad till tabellen Order. I den står alla produkter som ordern består av. Problemet med frågorna som underformulär är att jag inte kan expandera informationen från tabellen Orderdelar så jag även kan se den i underformulären, utan jag kan bara se informationen som hämtas från tabellen Order.

Kan jag lösa detta med SQL eller på något annat sätt få informationen från båda tabellerna att visas i respektive underformulär precis som man får ifall man går direkt in i tabellerna eller använder tabellerna som underformulär istället för frågor? Man får ju en kryssruta som man klickar på för att få fram informationen från den länkade tabellen, men jag har ingen aning hur jag ska lösa det med frågor.

147 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)