Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg
Fråga1.
Vad går gränsen egentligen när man istället bör använda kraftfullare grejer som sqlserver istället för Access? Vad gäller följande:
Antal poster
Antal användare
Fråga2.
Hur många användare klarar Access av?
Fråga3.
Hur många poster klarar Access av?
Fråga4:
SQL-Server..används det till att koppla ihop med typ databashanterare som Filemaker,Access ? Det är väl inget grafiskt gränssnitt som användare kan sitta jobba med?
Fråga5:
Vilka andra databashantera är vanliga mer än Access,Oracle,Filemaker?
Är Mysql och MsSql hyggliga databashanterare? Har dom grafiskt gränssnitt?
(Access 2007)
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Om man har en möjlighet att välja! Och det har man. Finns det ingen anledning att använda Access om man inte själv använder formulär och Access rapportdel.
Som databas växer SQL mycket. Det brukar komma upp ett antal problem när man har mer än en handfull användare i Access. Så välj SQL2005 eller SQL2008.
Jag kör båda och finner inga problem.
Flera av mina kunder som har haft Accessmotorn i botten säger att sedan Lennart lyfte det hela till SQL har det inte varit några problem!
sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg
Bara för att vara petig så är SQL inte synonymt med databasmotorn från Microsoft som heter SQL Server. SQL är ett frågespråk som uppfanns av IBM på 70-talet, inget annat.
Relationsdatabaser som DB2, Oracle, SQL Server, MySQL, PostgreSQL osv osv har sällan grafiska gränsnitt som är avsedda att användas av rena användare för att mata in data, sånt bygger man ovanpå databasen. De grafiska gränssnitt som finns är för administrativa syften.
Du kan använda Access grafiska gränssnitt för att jobba med data som är lagrat i någon av dessa databaser, så länge de har stöd för ODBC.
Tänk på Access som två delar; dels en databas (Jet) som är en enkel och smal variant av de stora tunga databaserna som jag listar ovan och som är avsedd för personligt eller väldigt småskaligt bruk och dels det grafiska gränssnittet.
Men hur gör företag nar dom bygger ett grafiskt gränssnitt för formulär och rapporter? (Om dom nu använder SqlServer,Oracle eller vad det nu kan vara)
StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004752 inlägg
Access bör du använda när det handlar om en lokal databas med grafiskt gränssnitt, avsett att användas av EN person. Det är en jättebra skrivbordsdatabas.
Ska du ha en databasmotor till ett fleranvändarsystem, så ska du använda dig av någon av de relationsdatabaser som sgtpepper nämner.
Företag som bygger grafiskt gränssnitt bygger helt enkelt ett program, som ansluter till databasen. På ungefär samma sätt som du kan ansluta en webbapplikation till en databas.
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg
Nu, mina vänner, är det dags:
Flyttas från SQL! :)
Mvh
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Kalle M skrev:
Men hur gör företag nar dom bygger ett grafiskt gränssnitt för formulär och rapporter? (Om dom nu använder SqlServer,Oracle eller vad det nu kan vara)
Som schassen sa, Access går att använda till det också. Men det vanligaste sättet att göra ett användargränssnitt för en databas är nog att svänga ihop en webbapplikation. Går förstås att göra vanliga desktop-program som pratar direkt eller indirekt med databasen också.
CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg
SQL Server Compact Edition kan också vara värd att nämna. Till skillnad från SQL Server och SQL Server Express, så använder den en inbyggd databasmotor.
http://www.microsoft.com/Sqlserver/2005/en/us/compact.aspx
När man pratar användare..pratar man antal samtidiga användare som har öppe databasen då?
Har hört siffran 255 användare nånstans
BaltizMedlem sedan maj 200591 inlägg
Körde Access tidigare och hade inte några direkta problem. Några hundra användare om dagen, kanske tre databasanrop per sida, och ganska många sidor per besökare.
Tröttnade på brister i Access-SQL, det gick inte skriva så avancerade SQL-frågor, så jag bytte till MySQL. Bifogar en bild som visar skillnaden i accesstid som blev efter bytet (vad som hände en dag i mitten av december vet jag dock ej). Så även om det fungerar med Access så kan det bli en ganska mycket bättre upplevelse om man byter.
Grafen kommer från Google Webmaster Tools, och där kan man även se att Google efter att sidan börjat laddas snabbare även ökade antalet sidor den söker igenom per dag. Om det är en slump eller beror på den ökade snabbheten vet jag inte.
När man pratar antal användare..pratar man samtida användare databasen klarar då? (FOlk som är inne samtidigt)
Mvh
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Vänd på resonemanget! Vad skall du använda databasen till Är folk inne i den och uppdaterar eller bara läser?
SQL Server Compact är till för typ handburna enheter med en användare åt gången och med synkronisering mopte en större Db.
Ledsen att jag inte skrev ut korrekt från början. Men jag var inne på en fysisk ersättare till Access så därför såg jag MicroSofts MSDE, SQL2005 samt SQL2008 som alternativ. Men det är viktigt att skriva ut vad man tänker.
De grafiska gränssnitten kan som sagt vara en klient Acces, en Delphi lösning eller ett formulär i valfritt språk. Rapporter kan skapas på en mängd olika sätt från enkla Access till Crystal Reports varianter eller direkta SQL frågor