nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Hej!
Jag måste få hjälp, jag vet inte vad jag skall söka på så jag kan ej få fram info om detta.
Men jag har en SELECT satts
SELECT foretag,bransch,webbadress FROM tbl_foretag WHERE tillhor = 2 OR tillhor = 3 AND pubicstatus = 1
Det jag vill få fram är alla som har tillor 2 eller 3 samt att pubicstatus = 1 men jag får inte fram det. Eller såhär det kommer ut företag som har pubuicstatus = 0 också.
Hur skriver man rätt?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg SELECT foretag,bransch,webbadress FROM tbl_foretag WHERE tillhor in (2,3) AND pubicstatus = 1
oskarsMedlem sedan nov. 20051 317 inlägg
nordan skrev:
Hej!
Jag måste få hjälp, jag vet inte vad jag skall söka på så jag kan ej få fram info om detta.
Men jag har en SELECT satts
SELECT foretag,bransch,webbadress FROM tbl_foretag WHERE tillhor = 2 OR tillhor = 3 AND pubicstatus = 1
det kommer ut företag som har pubuicstatus = 0 också.
Hur skriver man rätt?
En fråga till @nders... eller vem som helst så klart... Varför kommer det ut pubicstatus = 0, om trådskaparen angav att bara pubicstatus ska vara lika med 1?
effataMedlem sedan apr. 2008137 inlägg Det blir enklare att se felet om man sätter parenteser runt prioriteringen
SELECT foretag,bransch,webbadress FROM tbl_foretag WHERE tillhor = 2 OR (tillhor = 3 AND pubicstatus = 1)
Din fråga hämtar alltså ut alla poster som har tillhor = 2 eller både tillhor = 3 och pubicstatus = 1
Rätt fråga är
SELECT foretag,bransch,webbadress FROM tbl_foretag WHERE (tillhor = 2 OR tillhor = 3) AND pubicstatus = 1