MySQL för wordpress på one.com-hotell?
9 svar · 9 496 visningar · startad av magnusfeldth
Väldigt lätt, du laddar upp alla filer som krävs sedan ändrar du wp-configsample.php eller vad den nu heter och lägger in dina mysql-uppgifter där.
Sedan går du in på https://www.dinadress.se/installationsfilensnamn.php och installerar.
Lät min okunniga bror installera wordpress över julen och det var inga som helst problem, och vi använder båda one.com
Edit
Ändra namnet sedan på wp-config-sample.php -> wp-config.php och ladda upp den.
Sen var det tydligen "/wp-admin/install.php" du skulle gå in i för att installera.
Det följer med en bra readme.html fil som du kan kolla över om du stöter på problem.
Jo, men det är själva mysql-skapandet frågan gäller ;)
magnusfeldth skrev:
Jo, men det är själva mysql-skapandet frågan gäller ;)
Du behöver inte oroa dig över det, wordpress ordnar det helt själv. Bara du anger rätt databasnamn etc. så är det inga problem.
användarnamn= dinadress_se
databasnamn = dinadress_se
databaslösenord = dittlösenordtilldatabasen
Jo, men det är ju för tredje gången själva skapandet av databasen frågan gäller, inte sedan inställningarna som wordpress gör. Hur får jag alltså själva mysql-dbn på hotellet?
magnusfeldth skrev:
Jo, men det är ju för tredje gången själva skapandet av databasen frågan gäller, inte sedan inställningarna som wordpress gör. Hur får jag alltså själva mysql-dbn på hotellet?
Databasnamnet är din webbadress på följande sätt, jag t.ex har adressen https://www.blagh.se och då heter min databas blagh_se
I ditt mail från One.com så ser du dina databasuppgifter, annars har de en bra livesupport på sidan.
Du kommer märka sen att det inte var så svårt, läs allt jag har skrivit en gång till
Edit
För att förtydliga en aning.. så fort du reggar din adress på one.com så får du ett databasnamn. dinadress_se (_com _net eller vad du nu använder)
Alright, nu är jag på väg. har hittat att jag har tillgång till phpmyadmin.
har lagt upp filerna på servern nu, ändrats lite uppgifter, och försökte installera det nu, men fick detta som enda meddelande när jag gick in på installationsfilen
"No input file specified."
What??
Du behöver inte ändra något alls numera med wordpress. Du packar upp filerna lokalt och laddar upp till ditt webbhotell. Du browsar sedan till roten på din wordpressinstallation och en webbguide för installation startar. Den kommer att fråga dig om dina databasuppgifter och de har du ju säkert separat någonstans. Wordpress döper sedan själva om sample-config till config.
No input file specified blir det om du försöker gåt till en sida/fil som inte existerar. Vad händer om du nu helt enkelt bara går till roten av din installation?
Det visade sig att jag inte behövde göra nånting med nån sql-databas, bara hitta på uppgifter i config-filen, lägga upp det och installera.
nu är dock problemet att jag inte får posterna att visa sig på framsidan, men det är ett senare problem som får avhandlas i ett annat forum här på wF.
danke!