webForumDet fria alternativet

Skapa databas med relation - Försäljning av produkt.

Databaser & SQL

4 svar · 609 visningar · startad av nedde

Medlem sedan nov. 2003187 inlägg
Frågan#1

Har inte användt Access på något år nu.. vill ha lite hjälp.

Jag vill spara statistik på försäljning av artiklar.

Det ska innehålla följande:

Själva artikeln:

Artikelnr
Kolliinnehåll
Ordinariepris
Kampanjpris.

Veckoförsäljning:

Total försäljning för artikeln för vecka 39 etc..
Totalt sålda antal st.
Totalt sålt av artikel i kr.

Jag vill kunna mata in artiklar för varje vecka.
Alltså är varje vecka unik med olika artiklar.
Jag ska kunna gå tillbaka och kolla hur mycket
det har sålts av en specifik artikel för en specifik
vecka.

Ett antal artiklar ska vara kopplade till varje vecka.

Tex:
v10 = äpple, banan.
v11 = morot, gurka

Hur ska jag på lämpligaste sätt bygga upp databasen?
Har startat i Access 2007. Tacksam för hjälp.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Hoppas att du inte har kommit för långt i dina programmeringsförsök.
Ansatsen känns inte helt rätt om jag säger så.
Låt mig få fundera på detta en dag.

Tala gärna om i dina egna ord vad det egentliga syftet är.
Försök att tänka och beskriva de data du har tillgängligt vid varje tillfälle som en registrering kan ske.
I ditt exempel som du har kan man inte svara på dina frågor!
Hoppas att jag inte har förstört din nattsömn ;-)

Medlem sedan nov. 2003187 inlägg

Testar en gång till.

Jag vill kunna mata in data för artiklar som sålts under en veckas period.

Ex:
Jag har tio artiklar som jag kommer sänka från ordinare pris till ett billigare under en vecka. Veckan därpå sänker jag tio andra artilkar o.s.v.

Den indata jag ska ha på artikeln är: Artikelnr, benämning, kollimängd, ordinariepris, billigarepris.

Sen ska jag kunna välja bland veckorna, för att få en lista på varorna som såldes för just den specifika veckan.

I veckovyn ska jag kunnna se totala försäljningn av varje artikel, samt artikelinfo.

Jag har samtliga data, vill bara mata in för att kuna sen söka på varje artikelnr för att se hur mycket av artikeln sålts en viss vecka.

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

Din databasstruktur..? Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Har du inte en tabell där du sparar ordrar? Någon kund-tabell?

Gör en tabell som du kallar för artikel. Låt den ha kolumnerna du skrev om; Artikelnr, Kolliinnehåll, pris. Själv skulle jag lägga till kolumner som tex Aktiv( = 0/1), Namn. Ja, du kommer säkert på några saker som kan vara intressanta för en vara/artikel. Dessutom skulle jag lägga de olika priserna på egna rader i tabellen artikel. På så vis kan du ha flera olika priser utan att statistiken över äldre ordrar/pengaflöden förstörs, förutsatt att du aldrig raderar rader i den tabellen - bara lägger till nya aktuella som du visar/använder.

Vidare gör du en tabell du kallar för ordrar; ID, artikel_nr, tid, även här kan du säkert hitta på fler kolumner som kan vara intressanta för ordren, säljare, kund_id, butik_id kanske. Där kund_id och butik_id är index kopplade till en kund resektive en butik.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra anslag überfuzz. Jag anser att det saknas för mycket information för att kunna göra en bra databasstruktur.
Varje vara har alltid ett pris, det är tiden som avgör vilket, alltså en egen tabell.
Händelser som in från olika leverantörer borde vara med?
Försäljning skall registreras per dag till aktuellt pris.
Sammanställning per vecka görs ju sedan av en rapport som vet vilka dagar som ingår i veckan och kan aggregera försäljningen. Jag som är så gammal att jag inte ens köper gröna bananer, har svårt att se att dessa skall redovisas per vecka!
Så kom igen med lite mer flöde!

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)