Är det fel att göra på det här viset?
Connect.Execute "UPDATE new_post_last SET(ref_topic_id,ref_user_id,ref_kat,ref_id) VALUES('"& lng_objRs_post_id &"','"& userID &"','"& lng_objRs_category_id &"','"& lng_objRs_post_id &"')"
5 svar · 334 visningar · startad av Biasse
Är det fel att göra på det här viset?
Connect.Execute "UPDATE new_post_last SET(ref_topic_id,ref_user_id,ref_kat,ref_id) VALUES('"& lng_objRs_post_id &"','"& userID &"','"& lng_objRs_category_id &"','"& lng_objRs_post_id &"')"
Ja. Du får göra på ett av två sätt. Vill du lägga till en helt ny rad i tabellen använder du INSERT INTO:
insert into
mytable
(
col1,
col2
)
values
(
value1,
value2
)
Vill du uppdatera en befintlig rad i tabellen använder du UPDATE:
update
mytable
set
col1 = value1,
col2 = value2
where
id = n
Nu är jag inte säker på hur det funkar riktigt men klarar update av att skapa en post och sen låta den updatera den? Skulle jag använda insert blir det mycket i databasen tillslut
Kör så här just nu
Connect.Execute "INSERT INTO new_post_last(ref_topic_id,ref_user_id,ref_kat,ref_id) VALUES('"& lng_objRs_post_id &"','"& userID &"','"& lng_objRs_category_id &"','"& lng_objRs_post_id &"')"
Men i och med att detta är en topic i ett forum det gäller blir listan lång om många tittar in ;)
Du använder insert för att skapa en post, och update för att uppdatera en befintlig post. Update och insert har olika syntax, enligt Peters inlägg ovan.
INSERT skapar en post
UPDATE uppdaterar en post
Svårare är det inte ;)
Eftersom du inte säger vad det är du vill göra riktigt så är det svårt att ge dig ett bra svar.
När man klickar på visa inlägg har jag lagt in detta i som körs i koden varje gång.
'''''Markerar post läst'''''
Connect.Execute "INSERT INTO new_post_last(ref_topic_id,ref_user_id,ref_kat,ref_id) VALUES('"& lng_objRs_post_id &"','"& userID &"','"& lng_objRs_category_id &"','"& lng_objRs_post_id &"')"
Men det skapar en ny rad för varje gång nån kikar på inlägget. Tanken var att det skulle uppdatera varje medlems rad åtminstånde eftersom det är onödigt med samma info på flera ställen.
Jag förstår nu att man inte kan skapa med update.