webForumDet fria alternativet

Vilka följer SQL:2003/2006/2008

3 svar · 424 visningar · startad av G8

G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Snabb fråga bara, finns det någon databas/motor som man kan säga följer SQL:2003 fullt ut?

Är SQL:2003 den senaste vedertagna standarden eller är SQL:2006 alternativt SQL:2008 vedertagna, och vilka stödjer i så fall dessa standarder fullt ut/delvis?

Som jag förstår det så ligger PostgreSQL ganska nära fullt stöd för SQL:2003 (beronde på hur de tolkar implementationen av vissa delar av standarden).

Hittade en gammal tråd i ämnet men tyckte det kanske kunde vara dags att uppdatera med ny information i ämnet.

Det blir inte mycket lättare att bringa klarhet i frågan när man läser på de olika leverantörernas sidor, verkar vara lite olika tolkningar ibland.

Kollade även på microsofts hemsida men de nämner inte ANSI/ISO speciellt mycket. Är ANSI/ISO samma sak som t.ex. SQL:2003?

Många frågor där men jag hoppas ni kan hjälpa till att svara på några av de iaf. :)

//G8

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Snabb fråga bara, finns det någon databas/motor som man kan säga följer SQL:2003 fullt ut?

Nej.

Är SQL:2003 den senaste vedertagna standarden eller är SQL:2006 alternativt SQL:2008 vedertagna, och vilka stödjer i så fall dessa standarder fullt ut/delvis?

SQL:2008 är antagen. SQL:2006 finns det inget som heter. Då SQL:2003 är en delmängd av SQL:2008 är det samma svar som ovan.

Som jag förstår det så ligger PostgreSQL ganska nära fullt stöd för SQL:2003 (beronde på hur de tolkar implementationen av vissa delar av standarden).

Det håller jag inte med om, de saknar en hel del funktionalitet och t.ex. deras implementation av stored procedures är helt olik den som finns i SQL:2008.

Kollade även på microsofts hemsida men de nämner inte ANSI/ISO speciellt mycket. Är ANSI/ISO samma sak som t.ex. SQL:2003?

Om man säger ANSI SQL eller ISO SQL så skall det avse den senaste standarden, då föregående standarder blir obsoleta då en ny antas. Alla är dock inte medvetna om detta och det finns många som tänker på SQL:92 när de säger ANSI SQL eller Standard SQL.

G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Superbra svar som vanligt LarsG, jättetack

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Lite tillägg.
SQL standarden är uppdelad i två delar, core sql och en mängd features. vad som ingår i core SQL har inte förändrats sedan SQL:99. Om man tittar på core så är det flera DBMS som ligger ganska nära att tillhandahålla all funktionalitet som finns specificerad. Oracle, DB2 och SQL server saknar alla ungefär lika många (men olika) funktioner för att uppfylla core SQL. Nu har jag inte kollat i detalj i senaste versionen av Postgres och Mysql men för några år sedan var postgres något sämre än de nämnda och mysql sämre ändå. Sedan så finns det några mindre kända DBMS som bara saknar några enstaka funktioner och även någon som påstår att dom uppfyller core. Det senare är inget som jag har undersökt. Ett problem är att det inte finns något oberoende sätt att verifiera att man uppfyller core sql.
När det gäller funktioner som ligger utanför core så finns det en hel del (t.ex. SQL med) som inte stöds av någon DBMS. Många av de stora har motsvarande funktioner dock.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)