BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Har skapat tabell: new_post_last
-------------------------
post_ref_id | user_ref |
1 | 7 |
2 | 3 |
4 | 8 |
2 | 3 |
Nu sparas rätt info i de båda kollumerna men går samma user in flera ggr får han många rader men det går väl inte att göra nått åt.
Nu är tanken att alla poster med tex post_ref_id 2 ska raderas när nån svarar på inlägg i den tråden.
När detta sen funkar ska man kunna jämföra med en if-sats om en user har läst tråden sen det senast skrevs i den.
Då kan man få en annan bild framför olästa inlägg.
Har jag rätt så här långt nu? :h
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Om "post_ref_id" och "user_id" finns i tabellen "new_post_last" Then
Hur skriver man ut en if-sats av detta på bästa sätt?
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Ingen... Inne på nått sånt här. Men kollar den igenom alla poster?
If not posten = post_ref_id AND userID = user_ref_id Then
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg set rs = dbconn.execute("select * from new_post_last where post_ref_id = 1 and user_ref = 2")
if not rs.eof then
' finns
end if
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Yes :) Kändes som det omöjliga blev möjligt. Hemskt mycket tack.
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Jag har en indexsida med de olika kategorierna. Där vill jag få samma funktion. Nya inlägg i en kategori=egen bild. Men vad ska man jämföra då? Lägger man till category_id så får man att alla är lästa bara en är det.
Jag sparar nu: post_id, user_id & category_id
Nån som kan förklara hur man ska jämföra detta rätt?
BiasseMedlem sedan aug. 2003480 inlägg Ingen som har nått bra förslag på vad det behövs info för att få fram det?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg
Biasse skrev:
Jag har en indexsida med de olika kategorierna. Där vill jag få samma funktion. Nya inlägg i en kategori=egen bild. Men vad ska man jämföra då? Lägger man till category_id så får man att alla är lästa bara en är det.
Jag sparar nu: post_id, user_id & category_id
Nån som kan förklara hur man ska jämföra detta rätt?
Vill du ta reda på huruvida det redan finns poster för category_id = X? Då
set rs = dbconn.execute("select top 1 1 from tabell where category_id = " & X)
if not rs.eof then
' finns
end if