Har en tabell där vissa spelare kan förekomma flera ggr. I ena fallet kan dom tävla i flera klasser och det är ok men i det andra fallet kan dom ha startat 2 ggr i samma klass och då ska endast det högsta resultatet visas. I tabellen har jag följande fält.
ID, Namn, Klubb, Klass, Serie1, Serie2, Serie3, Serie4, Serie5, Serie6, HCP, Strike, Spare.
har pillat lite med Distinct nu men då tar den ju med hela raden och det finns ju ingen som är lik den andra även om man tar bort ID.
Det jag behöver ha ut är allt utom ID och klass. Klassen använder jag iofs i "Where" men det har jag för mig inte ska vara några problem.
Hur göra?
RED: För att krångla till det ytterligare så glömde jag skriva att "Order by" kör jag på Serie1 till Serie6+hcp
//Krug
Rent spontant känns det som att ditt problem grundar sig i dålig tabellstruktur. Exempel: Om en spelare kan ha en eller flera klasser knutna till sig borde du kanske länka in klassen via INNER JOIN.
jo.. det må vara så.. men klassen skapar inget problem då varje klass har en egen sida. Dock finns det nu en möjlighet att spela i samma klass en gång till om man känner att man gjorde ett dåligt resultat första gången och det är där problemet uppstår.
Eftersom man i resultatlistan skall kunna se vad personen i fråga slog per serie matar jag helt enkelt in serierna var för sig (6st). För att även slippa mata in ett totalresultat räknar jag helt enkelt ut summan i SQL-satsen som jag kör ordningen på.
Jag kan ändra på tabellstruktur om det förenklar det dock vill jag ha med samma information efter ändringen som nu.
Jag har inte en susning om hur man räknar poäng och serier i bowling... Men, jag kan ge dig en knuff i rätt riktning ändå. Du måste tänka på vad som hör ihop.
spelare(en tabell)
ID - varje spelare ska ha ett id.
Namn - varje spelare heter något
Klubb - varje spelare är med i en klubb.
Klass - varje spelare har en klass.
HCP(handikapp?) - varje spelare har ett handikapp.
resultat(en tabell)
ID - vilken spelare ska associeras med serien.
Serie - hur ser serien ut?
Strike - antal strike i serien.
Spare - antal spärr i serien.
Tidpunkt - när spelades serien?
505 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e