webForumDet fria alternativet

Connect to a database at another site

3 svar · 437 visningar · startad av Schmoo2

Schmoo2Medlem sedan nov. 200721 inlägg

Hej,

Jag har flera hemsidor (de flesta på samma webhotell).
Jag vill nu bygga ett webinterface så att mina kunder lätt kan uppdatera sina sidor och så att jag kan göra det. Jag vill helst inte ha en massa kopior av samma sak på resp. domän/site utan bara på ett ställe.
För att göra det behöver jag server adress och port istället för enbart "localhost" för att koppla upp mot de olika databaserna.

Mitt webhotell säger att jag inte kan få annat än "localhost". Är det vanligt hos webhotell? Kan jag lösa detta?

Tacksam för all info om detta!

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Ja, det är ett självklart säkerhetstänkande. Öppnar du upp så att du kan ansluta utan att vara fysiskt på samma server så bjuder du ju in allsköns otyg. Endast ett user/pass emellan och det är lite tunt.

Det du kan göra är att bygga en adminmiljö som du skeppar med dina kunders lösningar och sedan kan du, om du inte orkar logga in på respektive (varför inte?) bygga en sida på din egen server som sköter inlogg på den i bakgrunden?! Fast sidan du då jobbar med är adminsidan på kundens server och localhost in i databasen gäller...

Så funkar det ju tex som du bygger en egen wordpress-sida och vill koppla den mot wordpress.com:s statistik etc.

Schmoo2Medlem sedan nov. 200721 inlägg

headbug skrev:

Det du kan göra är att bygga en adminmiljö som du skeppar med dina kunders lösningar och sedan kan du, om du inte orkar logga in på respektive (varför inte?) bygga en sida på din egen server som sköter inlogg på den i bakgrunden?! Fast sidan du då jobbar med är adminsidan på kundens server och localhost in i databasen gäller...

Så funkar det ju tex som du bygger en egen wordpress-sida och vill koppla den mot wordpress.com:s statistik etc.

Det här låter intressant! Visst kan jag logga in på kundens server för uppdatering men tänkte det skulle vara bättre ur uppdateringssynpunkt (av adminmiljön) att ha bara en variant. Dessutom är det alltid kul att lära sig nytt. Jag försökte hänga med på vad du menar "bygga en sida på din egen server som sköter inlogg på den i bakgrunden..." men det gick inte så bra. Kan du berätta mer hur jag behöver göra? Jag har inte arbetat med verktyg typ Wordpress.

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Nu har jag inte gjort det i praktiken själv så det är en ren skrivbordsprodukt, men min tanke är att du med din klients lösning skickar med ett adminverktyg. Om man tänker sig att du loggar in på det verktyget genom att surfa dit själv och skriva user/pass så är det ju en <form> som (väl?) använder method="post" och eftersom du vet var du läser den infon (login.php eller dylikt) så kan du hemma på din egen bakgata skapa en <form> med samma action och så får du spara user/pass i en databas hos dig som du plockar upp och postar till din adminsida hos klienten.

Sedan kan du välja att därifrån jobba på dennes server fast att det ser ut som att du sitter i ditt verktyg på din egen server.

Kanske någon annan som verkligen har byggt ett dylikt gränssnitt kan hjälpa?

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)