Hur gör man för att hämta 2:a posten ur en access databas?
andra posten
10 svar · 622 visningar · startad av Biasse
"Andra" definierad hur? Den näst först inskrivna, den näst sist inskrivna eller vad?
Ja jag vill kunna jämföra datum från en inloggning. Men det ska jämföras med näst nyaste.
Ingen som vet? Ta fram första är ju en sak
"SELECT TOP 1 * FROM tabell ORDER BY datum DESC"
Finns det nått i stil med TOP2 men sen bara läsa just 2?
select top 1 * from
( SELECT TOP 2 * FROM tabell ORDER BY datum DESC ) d
order by d.datum
Varför vill du "sortera" ordningen på de exakt en rader som kommer ut? ;) Detta räcker gott:
< dumheter borttagna >
se nedan
aasah skrev:
Varför vill du "sortera" ordningen på de exakt en rader som kommer ut? ;) Detta räcker gott:
select top 1 * from ( SELECT TOP 2 * FROM tabell ORDER BY datum DESC ) d
Hur tänker du nu? Den inre frågan returnerar den senaste och näst senaste - i den ordningen. Den yttre returnerar den första raden, d.v.s. den senaste. Biasse vill ju, som jag förstår det, ha ut den näst senaste, därav min avslutande order by :)
Peter S skrev:
Hur tänker du nu? Den inre frågan returnerar den senaste och näst senaste - i den ordningen. Den yttre returnerar den första raden, d.v.s. den senaste. Biasse vill ju, som jag förstår det, ha ut den näst senaste, därav min avslutande order by :)
Den inre frågan levererar två rader i ordningen:
"Andra posten"
"Sista posten"
Den yttre frågan kommer att skriva ut den översta raden, nämligen "Andra posten". Varför sortera ett resultat som bara innehåller en rad?
aasah skrev:
Den inre frågan levererar två rader i ordningen:
"Andra posten"
"Sista posten"
Den yttre frågan kommer att skriva ut den översta raden, nämligen "Andra posten". Varför sortera ett resultat som bara innehåller en rad?
Nej, den inre frågan skriver ut i ordningen:
"Senaste posten"
"Näst senaste posten"
Peter S skrev:
Nej, den inre frågan skriver ut i ordningen:
"Senaste posten"
"Näst senaste posten"
*Skakar på huvudet åt mig själv* :o Förvisso!
Så svar på frågan om hur jag tänker blir nog tyvärr: Inte alls! :(
Sorry!
Been there, done that.