webForumDet fria alternativet

Hur göra för att få info av rätt id?

Databaser & SQL

13 svar · 784 visningar · startad av MHZ

Medlem sedan apr. 200555 inlägg
Frågan#1

Försöker lägga till namn, avatar & niva kopplat till medlems id i ett forum. Har skapat en tabell "admin" där jag vill lägga till detta innehåll:

-niva
-anvnamn

Jag har kommit så långt att den läser det men den tar bara id 1 till alla medlemar.

Vad jag fötstår är det "(tabell: forum_posts) post_ref_id" man måste använda eftersom det innehåller "(tabell: admin) id" till rätt "(tabell: admin)anvnamn,niva,avatrar"

Men hur gör man :q

SQL    = "SELECT "&_
"forum_posts.*, forum_categorys.category_headline, admin.niva, admin.avatar, admin.anvnamn "&_
"FROM forum_posts, forum_categorys , admin "&_
"WHERE forum_posts.post_id = "& lng_post_id &" "&_
"AND forum_categorys.category_id = forum_posts.post_category;"
Medlem sedan dec. 20025 483 inlägg
SQL    = "SELECT "&_
"forum_posts.*, forum_categorys.category_headline, admin.niva, admin.avatar, admin.anvnamn "&_
"AND forum_categorys.category_id = forum_posts.post_category " &_
"AND admin.id = forum_posts.post_ref_id;"

Det trodde jag oxo men den visar ändå bara id 1:s info på alla medlemars foruminlägg.

Kan du ge exempel på innehåll i de olika tabellerna?

Filerna

Har nog tagit mig vatten över huvudet men här är filerna.

Finns flera saker som inte fungerar än.

tex index.asp funkar inte: Ämnen , Inlägg

Sen hade jag tänkt att det ska gå att ladda upp fil & bild i inläggen men vägen är lång och jag gör så gott jag kan men det fattas mycket kunskap.

SQL-frågan verkar i.a.f. rätt eftersom du får ut vem som skrivit ett visst inlägg genom att joina admin-id med post_ref_id. Eller menar du att ovanstående fråga ger fel resultat?

logga in med tex test3/test3

Dår har du annan avatar, namn och du ska bara vara medlem. Svarar du på en tråd så blir det iallafall all info från test1

När du t.ex skriver ut användarnamn för varje inlägg används strNamn, och då blir det ju fel ;) I stället kanske du vill använda objRs(3).

hm det funkar på nytt inlägg.. kan vara nått galet med nått av dessa fält... objRs.Fields(10).Value

Jag får inte in post_ref_id och post_category i tabellen forum_posts när jag svarar på ett inlägg... då måste sql satsen funka :)

Men du behöver väl inte få in värden i de två fälten? Post_category får du genom att joina post_id med post_referer. Sedan kan du använda admin.anvnamn i stället för admin.id i den tidigare joinen:

SQL    = "SELECT "&_
"AND forum_categorys.category_id = forum_posts.post_category " &_
"AND admin.anvnamn = forum_posts.post_by_name;"

Det verkar helskumt.. Det funkar när du skapar en topic men när man svarar så får alla samma uppgifter som huvudämnet har

re:

:x Får inte till det men här är uppdaterade filer så den spar allt rätt

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1434018#post1434018

Har du läst Peters inlägg?

Det skulle ju också vara tacksamt om du bifogade den (eller de få) fil(er) problemet ligger i, istället för alla filer som finns i hela världen.

@nders skrev:

http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1434018#post1434018

Det skulle ju också vara tacksamt om du bifogade den (eller de få) fil(er) problemet ligger i, istället för alla filer som finns i hela världen.

Filerna är borta.

Till ämnet igen.. Att skapa 1:a inlägget fungerar. Problemet ligger i när svaren skrivs ut.

Felet ligger längre ner på sidan och gäller ju hur svaren skrivs ut.

Ser ut så här nu och tillför ju som sagt inte något av det jag söker (anvnamn,avatar,niva)

SQL	= "SELECT "&_
"* "&_
"FROM forum_posts "&_
"WHERE post_referer = "& lng_post_id &" ;"
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)