Hej, finns det någon guru här inne som kan hjälpa mig att översätta min Access sql fråga till en likadan som fungerar i MySql. Jag är inne på djupt vatten här. Top verkar inte existera i mySql världen?!
strDBTrue = "True"
strDBFalse = "False"
strSQL = " SELECT TOP 7 "
strSQL = strSQL & "tblForum.Forum_name, tblTopic.Topic_ID, tblTopic.Subject, tblThread.Thread_ID, tblThread.Message_date, tblAuthor.Author_ID, " &_
" tblAuthor.Username, tblThread.Message, tblTopic.No_of_views " & _
" FROM tblForum, tblTopic, tblAuthor, tblThread, tblPermissions " & _
" WHERE tblForum.Forum_ID = tblTopic.Forum_ID " & _
" AND tblTopic.Topic_ID = tblThread.Topic_ID " & _
" AND tblAuthor.Author_ID = tblThread.Author_ID " & _
" AND tblForum.Forum_ID = tblPermissions.Forum_ID " & _
" AND (tblPermissions.Group_ID = 2 AND tblPermissions.View_Forum = " & strDBTrue & ") " &_
" AND (tblForum.Password = '' OR tblForum.Password Is Null) AND (tblTopic.Hide = " & strDBFalse & " AND tblThread.Hide = " & strDBFalse & ") ORDER BY tblThread.Message_date DESC "
response.write strSQL
metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg Nu har jag aldrig använt Access, men det kanske är LIMIT du söker (i kombination med ORDER BY)?
Hmm... det var en bra ide. Nu har jag kommit lite längre, men resultatet är oväntat.
<%
strDBTrue = "True"
strDBFalse = "False"
strSQL = " SELECT tblForum.Forum_name, tblTopic.Topic_ID, tblTopic.Subject, tblThread.Thread_ID, tblThread.Message_date, tblAuthor.Author_ID, " &_
" tblAuthor.Username, tblThread.Message, tblTopic.No_of_views " & _
" FROM tblForum, tblTopic, tblAuthor, tblThread, tblPermissions " & _
" WHERE tblForum.Forum_ID = tblTopic.Forum_ID " & _
" AND tblTopic.Topic_ID = tblThread.Topic_ID " & _
" AND tblAuthor.Author_ID = tblThread.Author_ID " & _
" AND tblForum.Forum_ID = tblPermissions.Forum_ID " & _
" AND (tblForum.Password = '' OR tblForum.Password Is Null) AND (tblTopic.Hide = " & strDBFalse & " AND tblThread.Hide = " & strDBFalse & ") " &_
" ORDER BY tblThread.Message_date DESC " &_
" LIMIT 10 "
response.write(" Query = " &strSQL)
Ger http://www.oregrundspiren.se/web08/
Mitt sista inlägg loopas 8 ggr innan nästa visas. Mysko. Har ni någon koll på vad jag gör fel? :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ta bort all skräpkod och visa den färdiga SQL-frågan med tjusiga radbrytningar så kanske man orkar titta på den i hettan.
Jag skrev om frågan helt med inner joins istället och då fungerade det även i MySql miljön. Postar min kod när jag kommer tillbaka från min semester. :)