Hur skall man på smidigast sätt importera data från ett excell dokument till en SQL Server, kolumnnamn och sådant stämmer inte överens med tabellens kolumnnamn och så vidare.
Har ni några bra förslag?
9 svar · 700 visningar · startad av Fredde Mannen
Hur skall man på smidigast sätt importera data från ett excell dokument till en SQL Server, kolumnnamn och sådant stämmer inte överens med tabellens kolumnnamn och så vidare.
Har ni några bra förslag?
Lyft det till Access det är det allra enklaste, sedan kör du utvidgningsguiden där du kan stoppa in data i en helt ny db eller skapa kompletterande tabeller i en befinglig SQL Db.
Använd det inbyggda importverktyget i Enterprise Manager / Management Studio.
Tråden flyttas från SQL.
Det är säkert det bästa sättet som @nders beskriver. Men du skrev inte vilken version av SQL du vill ha det till.
Tala om hur du gör!
Ursäkta.
SQL Servern består av version 2000, data skall importeras från excell dokumentet till en tabell, där primärnyckeln i tabellen kommer att vara en främmande nyckel i några få andra tabeller.
Har ca. 7000 rader i excell dokumentet med varierande "kolumnhuvuden"
Databasen som datan skall till är redan existerande och har en mängd med info. Men då undrar jag om jag skall skriva ett SQL-script så jag kan tvinga in datan i rätt tabeller och skapa rätt "foregin keys" i resp. tabell, eller om man skall skriva ex. ett asp.net-script som läser igenom excell-dokumentet och sedan läser in det i databasen och skapar rätt saker.
Hittar inget importverktyg i min MsSSMSE
Din vad? Ska det betyda Management Studio Express?
Har du inte tillgång till Enterprise Manager - som ju är gjort för SQL Server 2000?
I såf: Har du inget "Import Data" under "All tasks" när du högerklickat på din databas i Enterprise Manager?
Högerklicka på en databas>All tasks> Import data...
Det är i princip samma i 2000 och 2005. Du kan med wizarden tvinga in data i vissa kolumner, lägga upp foreign keys i andra tabeller blir däremot bökigare. Det kanske är enklare att sköta i efterhand med lite sql. OBS! Böra i testmiljö, det brukar alltid vara något som går snett första gången man försöker importera.
@nders skrev:
Din vad? Ska det betyda Management Studio Express?
Har du inte tillgång till Enterprise Manager - som ju är gjort för SQL Server 2000?
I såf: Har du inget "Import Data" under "All tasks" när du högerklickat på din databas i Enterprise Manager?
Ursäkta min korthet: Ms SSMSE
Microsoft Sql Server Management Studio Express :)
Nope, jag har inte tillgång till det på min dator som jag arbetar i från. Är uppkopplad mot 2000 servern via Management Studio Express..
invecklaren skrev:
Högerklicka på en databas>All tasks> Import data...
Det är i princip samma i 2000 och 2005. Du kan med wizarden tvinga in data i vissa kolumner, lägga upp foreign keys i andra tabeller blir däremot bökigare. Det kanske är enklare att sköta i efterhand med lite sql. OBS! Böra i testmiljö, det brukar alltid vara något som går snett första gången man försöker importera.
verkar som att jag får försöka mota fram att få tyngre grejer på min utv. dator.
Som bilden visar så återfinns inte detta i mangement studio express som val på min databas.