webForumDet fria alternativet

MySQL i terminalfönstret på Mac

6 svar · 712 visningar · startad av dynamic

dynamicMedlem sedan jan. 200784 inlägg

Hej.

Jag försöker importera ett antal tabeller till en databas i phpMyadmin lokalt på Mac, men jag får ideligen ett meddelande om att datan är för stor, trots att datamängden inte överstiger maxgränsen (2MB).

Så då tänkte jag att jag kanske kunde göra det i terminalfönstret i stället. Jag kan endast ett fåtal unix-kommandon, och jag är osäker på hur jag kommer in så att jag i prompten kan börja köra SQL-kommandon direkt. Är också osäker på hur jag loggar in med rätt användare/lösen. Någon som känner till en bra tutorial för att hantera MySQL i terminalfönstret på Mac eller kan ge lite kort vägledning för att importera tabeller?

Undrar också hur jag kan komma åt och öppna filerna via Finder. I nuläget är de markerade med minustecken (ej behörighet) trots att jag är administratör på datorn. (filerna administeras av XAMPP).

Tack för ev hjälp/råd!

effataMedlem sedan apr. 2008137 inlägg

För att ansluta till mysql skriver du
mysql -u användare -p samt ev parametrar för host, port, socket
För att få info om vilka parametrar som finns, skriv mysql -?

Om du har en sqldump du vill läsa in gör du enklast det med pipe
cat dump.sql | mysql [osv...]

Har inte angett något anvnamn och lösen vid install av xampp. Så jag antar att jag ska skriva "mysql -u root", men då får jag bara "command not found" (Jag ligger då med prompten i roten min inloggning). Provar att leta upp en mysql-mapp med cd-kommandot men vad jag än skriver får jag då "command not found". Nån som kör xampp och som vet hur man använder det via terminalen?

effataMedlem sedan apr. 2008137 inlägg

Du behöver hitta var mysqlbinären ligger. Enligt XAMPPs hemsida ligger xampproten i /Applications/xampp
Efter att ha sneglat på windowsdokumentationen verkar det som xampp/mysql/bin är rätt katalog.

Du kan också kolla variabeln basedir i mysqlkonfigurationen (Show MySQL system variables i phpMyAdmin).

Ok, tack, kan någon tala om för mig vad en "binär" är? Vad är skillnaden mellan en "binär" och en "source" distribution? Jag ser dessa begrepp hela tiden.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

En binär (i det här sammanhanget) är en körbar programfil. På samma sätt är binärdistributioner av program redan kompilerade, medan man måste kompilera sourcedistributioner själv.

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Flyttas från Webbutveckling - Övrigt

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)