tleeMedlem sedan mars 2001293 inlägg SELECT TOP 17 * FROM tblProductArticles where id not in(select top 0 id from tblProductArticles order by fldArticleGroup, fldArticleName) order by fldArticleGroup, fldArticlePosition;
Koden fungerar i MSSQL men inte i Access, kan man skriva om den så den fungerar även i MS Access2000?
tack
/t
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg På vilket sätt fungerar det inte då?
Och vilket syfte har din subquery?
tleeMedlem sedan mars 2001293 inlägg where id not in(select top 1 id from tblProductArticles order by fldArticleGroup, fldArticleName) order by
om jag byter ut 0 mot 1 så fungerar det men han visar inte den första posten utan börjar på den andra istället.
tleeMedlem sedan mars 2001293 inlägg får följande fel:
syntaxfel i uttrycket 'id not in(select top 0 id from tblProductArticles order by fldArticleGroup, fldArticleName)
lägensen jag grejade med det här men det är någon pageing historia..
om jag bläddrar fram i mina poster blir nästa sqlquery:
SELECT TOP 17 * FROM tblProductArticles where id not in(select top 17 id from tblProductArticles order by fldArticleGroup, fldArticleName) order by fldArticleGroup, fldArticlePosition;
nästa blir
SELECT TOP 17 * FROM tblProductArticles where id not in(select top 34 id from tblProductArticles order by fldArticleGroup, fldArticleName) order by fldArticleGroup, fldArticlePosition;
0-17
17-34
34-osv
SELECT *
FROM tblProductArticles
ORDER BY fldArticleGroup, fldArticlePosition
LIMIT 0,17;
Byt ut 0,17 till 18,34 osv.
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg nitro, det är access. Limit fungerar inte i access.
Lösningen är: Ta bort din subquery när du ska visa första sidan i din paging.
tleeMedlem sedan mars 2001293 inlägg löste det såhär
SELECT TOP 17 * FROM tblProductArticles where id not in(select id from tblProductArticles where 1=0 order by fldArticleGroup, fldArticleName) order by fldArticleGroup, fldArticlePosition;
edit: ändrade till anders förslag... fungerade lika bra det.
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg Borde det inte vara smartare att ta bort villkoret helt?
@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg Ok - men välj gärna ett vettigt inlägg att acceptera som slutgiltigt svar. :)