webForumDet fria alternativet

Default value i en kolumn.

1 svar · 387 visningar · startad av Gladh

GladhMedlem sedan maj 20013 024 inlägg

Jag har 4 fält i tabellen. ModifiedDate, ModifiedUser, CreateDate och CreateUser. Till mina SaveSP så skickar jag bara med ModifiedDate, ModifiedUser och så använder jag dem som createDate och createUser om det är en INSERT som skall göras.

Nu är jag dock trött på att skriva dessa exktra rader och undrar om man kan ta en kolumns värde och sätta det som defaultvärdet i en annan kolumn.

Eller skall man istället använda sig av en TRIGGER på INSERT så att den tar modifiedDate's värde och sätter i createDate kolumnen.

Använder MS SQL 2005

Någon som har ett förslag?

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg

Gladh skrev:

Jag har 4 fält i tabellen. ModifiedDate, ModifiedUser, CreateDate och CreateUser. Till mina SaveSP så skickar jag bara med ModifiedDate, ModifiedUser och så använder jag dem som createDate och createUser om det är en INSERT som skall göras.

Nu är jag dock trött på att skriva dessa exktra rader och undrar om man kan ta en kolumns värde och sätta det som defaultvärdet i en annan kolumn.

Eller skall man istället använda sig av en TRIGGER på INSERT så att den tar modifiedDate's värde och sätter i createDate kolumnen.

Använder MS SQL 2005

Någon som har ett förslag?

Skulle nog köra på en trigger vid insert och kasta in värdet i createDate kolumnen.

För jag tror inte att du kan sätta en annans kolumns värde som defaultvärde. Men då är jag ju inget ESS på MS SQL 2005

Genererad på 366 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb