webForumDet fria alternativet

DB designer?

5 svar · 694 visningar · startad av dreas

dreasMedlem sedan jan. 2004140 inlägg

Hej alla glada!

När jag sätter upp en databas i MySQL designar jag den innan i ett program som heter DBDesigner 4 från fabFORCE (nix, inte Fab5 ;)). Problemet är att den inte riktigt hanterar FK som jag vill, har även rådfrågat med en kompis som har samma problem. Min fråga är; vad använder ni för program för att designa MySQL databaser? Dvs. ett design gränsnitt där man skapar tabeller samt relationer för enkel översikt?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Flyttas från SQL.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Eftersom att du använder PHP, så rekommenderar jag phpMyAdmin. Vida använt av PHP-are över hela världen. ;)

Hmm, jag menade mer att man mer ritar med relationer osv. Visar här nedan en bild:

Rekommenderas starkt, men jag undrar ifall det finns något liknande program?
Eller har jag fattat det fel med phpmyadmin?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Nej du har fattat helt rätt. Det var jag som inte läste tillräckligt noga. :)

Jag har använt Visual Paradigm for UML en hel del, passar bra för databasdesign men ännu bättre för programmering, med kodgenerator och "code reverse engineering" (finns det något bra svenskt ord för det?). Dom har en community edition som fungerar bra (gratis att använda)!

http://www.visual-paradigm.com/

Är på avslutarturné för att slutföra oavslutade trådar.
Jag valde att använda MySQL Workbench vilket är såvitt jag vet gjort av samma utvecklare som låg bakom DBDesigner. Denna är totalt gratis, men är i BETA version. Den hanterar iaf foreign keys på ett önskvärt sätt och har flera fördelar jämfört med DBDesigner.
Enda nackdelen är att den är lite långsam på min dator, sen ifall det beror på att jag vägrar inse att jag måste uppgradera den bärbara med mer RAM minne det är en annan sak ;)

Tack SPiN för inputen tidigare!

http://www.mysql.com/products/workbench/

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)