webForumDet fria alternativet

Lära sig SQL

9 svar · 1 466 visningar · startad av yador

yadorMedlem sedan mars 2004455 inlägg

Hejsan!
Hur lär man sig SQL på enklast sätt? Vill nämligen kunna skapa databasdriva webbsajter och program. Men också hur man ska lägga in information i databaser så att det går snabbt att söka igenom data:an. Vill inte bli en sådan kille som halvfattar vad olika koder gör utan vill verkligen förstå!

Alla databas program som mysql, sqlite och ms sql använder sig väl av språket SQL?

Alla tips är välkomna :)

OBS, jag kan ingent om SQL nu så alla tips måste vara från grunden!

Tack på förhand!

CatZMedlem sedan jan. 20022 440 inlägg

SQL = Structured Query Language http://en.wikipedia.org/wiki/Sql

det är en del skillnad på de olika dialekterna (versionerna) själv har jag hängett mig åt Microsoft Sql eftersom jag utvecklar i .net och det är enklare med alla inbyggda verktyg som kommer med.

Ska du däremot utveckla i php så är det nog vettigare att börja med att lära sig mysql.

Köpa bok är bästa sättet att lära sig på.

Dem olika dialekterna? Nästan alla databaser stödjer väl standard SQL? Sedan kommer väl sedan respektive företag med respektive programvara lägga till sina egna saker, men standarden följer väl dem flesta, el?

mm... om vi säger såhär. Jag vill typ kunna administrationera en stor databas via konsol läge oavsett om webbsidan är programmerad med asp.net eller php. Är inte mysql bara ett program (databas)?

jonsson86Medlem sedan apr. 200716 inlägg

SQL är ju ett frågespråk som majoriteten använder sen är det ju ett standardiserat språk. Själv använder jag SS 2005 med tanke på den inbyggda funktionaliteten som finns, tyvärr erbjuder MySQL inte så mycket i funktionalitetsväg.

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Även om nedanstående låter krångligt, så finns det stora likheter mellan SQL:s alla varianter. Den SQL man vanligen börjar lära sig, ser i huvudsak likadan ut i alla varianter. Jag rekommenderar en bok i grundläggande SQL.

Om du redan från början vill lära dig de avancerade detaljerna också är det kanske bäst om du först bestämmer dig för om du vill köra Access, PostgesSQL, MSSQL, MySQL, Informix, Oracle, .... eller vad du nu vill. Och sedan lär dig den varianten. Annars funkar grunderna likadant i alla varianter.

yador skrev:

Dem olika dialekterna? Nästan alla databaser stödjer väl standard SQL? Sedan kommer väl sedan respektive företag med respektive programvara lägga till sina egna saker, men standarden följer väl dem flesta, el?

Det finns (minst) tre olika standarder för SQL. SQL (1? som kom gud vet när), SQL 2 (även kallad SQL-92) som kom -92, och SQL 3 (eller SQL -99) som kom -99. Fortfarande idag använder långt ifrån alla (om ens någon?) databaser hela standarden från -99. Det finns databaser som inte stöder hela -92. Med andra ord är "standard" SQL lite flytande och det kan (ibland) vara bra att veta att ett visst sätt att skriva kom i SQL -92 eller -99 och därför inte säkert finns - eller fungerar riktigt lika - oavsett databas.

Vissa saker som man vill använda sig av finns inte i standarden alls, men alla databaser har lagt till funktionaliteten, var och en på sitt sätt, i allmän användarvänlig anda. :OO Ett bra exempel är hur man begränsar resultatet till att bara ta ut N st rader och inte alla. Alla stora databaser ("märken") har sitt eget sätt.

MSSQL har en hel del alldeles egna utvidgningar av vad som ingår i SQL, så pass mycket att de döper om sin dialekt till Transact-SQL för att kunna indikera skillnaderna mellan vad detta och vanlig SQL kan.

Övriga varianter skiljer sig också åt i varierande mån. Tex implementerar PostgresSQL standardens fyra isolationsnivåer för transaktioner, genom att implementera endast två av dem. Detta är möjligt med lite kreativ tolkning av vad standarden exakt säger....

Det finns alltså två saker som varierar beroende på databas: vilken standard de säger sig implementera samt de databasspecifika tillägen och dito begränsningarna från standard.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det finns en standard. Den heter sql2003. De som aasah nämner är alla obsoleta.

Okej, men jag tror jag förstå :)

Jag har just för tillfälligt operativsystemet openSUSE och brukar byta lite då och då för omväxling skull, så vilka vilka program/databaser kan köras på flera olika sorters operativsystem? MySQL vet jag går, men det är allt jag vet :(

Något boktips?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

yador skrev:

Jag har just för tillfälligt operativsystemet openSUSE och brukar byta lite då och då för omväxling skull, så vilka vilka program/databaser kan köras på flera olika sorters operativsystem?

Alla större databaser går att köra på de flesta plattformar, med undantag för Microsoft SQL Server, dårå.

Okej, men jag har kommit igång nu. Jag tackar för all hjälp!

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

http://www.w3schools.com/sql/
...kan vara en bra sida.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)